۰ نفر

استقرار یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در ۲۱استان؛

تغییر کاربری‌های غیرمجاز را به سامانه۱۳۱ اطلاع دهید

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 421168
تغییر کاربری‌های غیرمجاز را به سامانه۱۳۱ اطلاع دهید

رییس سازمان امور اراضی اعلام کرد که برای مبارزه با زمین‌خواری در ۲۱ استان کشور یگان حفاظت از اراضی کشاورزی مستقر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا اورنگی با بیان اینکه  در اجرای قانون حفظ اراضی زارعی و باغ‌ها سیاست‌های پیشگیری و نظارتی، مقدم بر سایر اقدامات است، اظهار کرد:  سامانه ۱۳۱  سامانه گزارش‌های مردمی تغییر کاربری و همچنین ارائه مشاوره در خصوص کاربری اراضی کشاورزی و سایر قوانین و مقررات امور زمین  است و بسیاری از اخبار مربوط به تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز  توسط مردم و از طریق همین سامانه به ما اعلام  می‌شود  که پس از اعلام، گشتهای یگان حفاظت اراضی نسبت به بررسی میدانی و پیگیری قانونی اقدام می کنند.

رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۴۴ هزار و  ۲۸۹ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مساحت ۳۰۶۷  هکتار در کشور شناسایی شد، در حالی که این رقم در ۱۰ ماهه امسال با اتخاذ همین رویکرد به حدود ۳۹هزار و ۵۹۵ مورد در مساحت حدود  ۲۰۷۰ هکتار رسید.

به گفته وی سازمان امور اراضی درصدد پایش تغییر  کاربری‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین  ازجمله روش ماهواره‌ای است که با بکارگیری این روش و اقدام به موقع  مانع از  ساخت و ساز  و در نهایت قلع و قمع  و تخریب بناها خواهیم شد که با صرف هزینه‌های زیادی ساخته می‌شود.

اورنگی با اشاره به اینکه در مواردی قانونگذار بنا بر ضرورت سیاستهای توسعه ای کشور اجازه تبدیل برخی از اراضی کشاورزی را به غیر کشاورزی داده است، گفت: در قانون آمده است که بخشی اراضی کشاورزی قابلیت تبدیل به واحدهای عمرانی، خدماتی و صنعتی را دارند. در همین راستا نیز سال گذشته با تغییرکاربری حدود ۱۸هزار و ۸۶۲  مورد موافقت شده است و  ۱۰ هزار هکتار از این اراضی را بنا بر تشخیص به فعالیت‌های غیرکشاورزی اختصاص  داد.                      

وی اضافه کرد: امسال نیز تا کنون ۴۸۷۵ هکتاراز اراضی برای تغییر کاربری مورد موافقت کمیسیون قرار گرفته است. همچنین در قانون حفظ کاربری  تبدیل اراضی کشاورزی به فعالیت‌های گلخانه‌ای، دامداری، مرغداری، صنایع غذایی و سایر  فعالیتهایی که در جهت بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی باشد تغییر کاربری محسوب نمی‌شود .

قلع و قمع ۱۱ هزار کاربری غیرمجاز در سال ۱۳۹۸

وی همچنین به آمار تغییرکاربری‌های  غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۱۰ هزار مورد ساخت و سازهای غیر مجاز را به مساحت  ۳۴۲ هکتار  و در سال جاری ۱۱ هزار مورد به مساحت ۴۲۹ هکتار  قلع وقمع شده است.

استقرار یگان حفاظت از اراضی کشاورزی برای مقابله با زمین خواری

اورنگی  در پایان گفت: برای پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری وزمین خواری، از سال گذشته برای استقرار یگان حفاظت اراضی کشاورزی در اجرای قانون احکام دائمی ماده ۳۵ از ستاد کل نیروهای مسلح مجوز راه اندازی یگان حفاطت امور اراضی اخذ شد و  در حال حاضر در ۲۱ استان کشور  نیز یگان حفاظت از اراضی کشاورزی مستقر شده و در باقی استان‌ها نیز در دست اقدام است.