۰ نفر

بازی با افکار عمومی در تریبون رسمی

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۷:۱۷
کد خبر: 392361
بازی با افکار عمومی در تریبون رسمی

یک برنامه تلویزیونی با بزرگ‌نمایی بیش از حد مسئله ذرت‌های آلوده، سه نهاد متناظر را که مدت‌ها در رابطه با این محصول با یکدیگر در جدال بودند و نمی‌دانستند چه تصمیمی باید برای محموله‌های درگیر بگیرند، با هم متحد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت: سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به صورت مشترک بیانیه دادند که ذرت‌های تزریق‌شده به بازار، کاملا سالم و عاری از سم آفلاتوکسین بوده است. اگرچه در بیانیه مشترک هیچ صحبتی درباره دلیل صدور این بیانیه نشده است، اما این بیانیه ناظر بر ادعاهای مطرح‌شده در برنامه‌ای تلویزیونی است که با حضور امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی، تهیه شده است. در این برنامه، به مخاطبان این‌گونه القا می‌شود که آفلاتوکسین سمی بسیار خطرناک است که به سفره مردم هم راه پیدا کرده است. بااین‌حال، بر اساس اظهار‌نظرهای متعدد مسئولان در این حوزه، بخش زیادی از اطلاعات ارائه‌شده در گزارش صدا‌و‌سیما در ارتباط با ذرت‌های آلوده، کاملا نادرست بوده است. آفلاتوکسین اگرچه سمی خطرناک است، اما از آنجا که حاصل فعالیت یک قارچ است و در واقع نوعی کپک به حساب می‌آید، امکان تولید و تکثیر آن در محموله‌های دپوشده در انبار هم وجود دارد و حتی با آزمایش‌های متعدد در مبدأ بارگیری هم نمی‌توان دریافت که میزان آن در زمان ورود محموله به بنادر ایران، چقدر تغییر خواهد کرد. آن‌طور که کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته است: این محموله‌های آلوده طی چند سال به کشور وارد شده‌اند و بر اساس تصمیم دولت، به کشورهایی که استانداردهای متفاوتی با ایران دارند، فروخته خواهند شد. رئیس سازمان اموال تملیکی نیز از آغاز اجرای تصمیم دولت برای صدور این ذرت‌ها در روز گذشته خبر داده است.آفلاتوکسین سمی است که بر اثر فعالیت نوعی قارچ ایجاد می‌شود. در واقع آفلاتوکسین حاصل فعالیت کپک‌های تشکیل‌شده روی برخی محصولات کشاورزی است. این کپک زمینه تغییر شکل محصول را به وجود نمی‌آورد و به صورت توده‌ای نازک، روی ذرت یا مواد غذایی دیگر را می‌گیرد. این قارچ علاوه بر آلوده‌کردن ذرت، روی انواع دیگری از محصولات غذایی از‌جمله پسته، خشکبار و... هم امکان تکثیر دارد. رطوبت و دمای بالا، امکان رشد این قارچ را افزایش می‌دهد. اگر محموله‌ها به‌موقع ترخیص نشوند، انبارهای نمناک و گرم مناطق جنوبی کشور فضای ایدئالی برای تکثیر این کپک فراهم می‌کنند. آفلاتوکسین سمی نیست که با آزمایش در مبدأ بتوان به میزان غلظت آن به‌درستی پی برد؛ به این دلیل که این قارچ به‌عنوان موجودی زنده در کانتینرهای حمل محموله و انبارها نیز قابلیت رشد دارد. راهکارهایی وجود دارد که بتوان میزان آفلاتوکسین در محموله‌های مختلف را کنترل کرد، اما کپک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به‌سرعت رشد می‌کنند و حذف کامل آنها تقریبا غیرممکن است. بخش‌هایی از محموله‌های ذرت وارداتی ایران در طول چند سال آلوده به کپک شده‌اند و درصد آفلاتوکسین آنها بیش از حد مجاز استانداردهای ایران بوده است. به همین دلیل، این محموله‌ها با مقاومت سازمان استاندارد اجازه ترخیص از انبارهای بنادر جنوب را پیدا نمی‌کنند. با وجود این، درحالی‌که نهادهای ذی‌ربط در جلسه‌ای مشترک برای ذرت‌های آلوده تصمیم گرفتند این محموله‌ها را به کشورهای دیگری که استانداردهای متفاوتی با ایران دارند، ارسال کنند، صداوسیما برنامه‌ای ساخت که اطلاعات ارائه‌شده در آن جای شگفتی دارد.

 پایان پرونده ذرت‌های آلوده با تصمیم دولت

در برنامه‌ای تلویزیونی، امیرخجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس، کل حجم محموله ذرت وارد‌شده به کشور را 500 هزار تن اعلام کرد که 350 هزار تن آن وارد کشور شده و بخش باقی‌مانده، آلوده به سم آفلاتوکسین بوده است.خجسته در این برنامه حجم ذرت‌های آلوده را 140 هزار تن و متعلق به 9 شرکت اعلام می‌کند. او می‌گوید: این محموله آلوده دو هزار بار از سوی سازمان استاندارد آزمایش شده و هر بار آلوده بوده است.رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، با اشاره به اینکه ذرت‌های آلوده پرونده‌ای دارند که در دست بررسی است، از به‌دست‌آوردن برخی اسناد در سفرهای خود خبر داده و وعده می‌دهد اگر این اسناد متقن باشند، به اطلاع عموم خواهند رسید. البته او ادعا می‌کند ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین تغییر شکل هم داده‌اند!در حالی خجسته به استفاده از ارز چهارهزارو 200 تومانی در خرید محموله‌ها اشاره و ارزش محموله را 35 میلیون دلار اعلام می‌کند که کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، در گفت‌وگو با کشاورز‌پلاس اعلام می‌کند: ذرت‌هایی که وارد کشور شدند، طی چند سال و چند محموله بودند. مسئله ذرت‌های آلوده از سال 94 و 95 شروع شده است. همه محموله آلوده نبوده است و بخش‌هایی از محموله دچار آلودگی بوده است. به این ترتیب گویا این گفته خجسته درباره صرف ارز چهارهزارو 200تومانی برای ذرت‌های آلوده، نادرست است؛ زیرا در آن سال‌ها خبری از ارز چهارهزارو 200تومانی نبود و ارز ارزان‌تر بود.پالیزدار تأکید می‌کند: قبل از ورود این محموله به سرزمین اصلی سازمان استاندارد اعلام کرد امکان ورود آن به کشور وجود ندارد. در ایران استاندارد دقیقی در زمینه آفلاتوکسین رعایت می‌شود. به همین دلیل این محموله‌ها رد شد.به گفته او بحث تعیین تکلیف این ذرت‌ها از گذشته  استمرار داشته است و در نهایت درباره آن در سطح بالایی تصمیم‌گیری  و ممنوعیت ورود آن به کشور اعلام می‌شود. طبق جلسه‌ای که برگزار می‌شود، نهادهای ذی‌ربط تصمیم می‌گیرند این ذرت‌ها را عودت دهند یا به کشوری که قابل استفاده است و متقاضی خرید این ذرت‌هاست، طبق ضوابط و شرایط خاصی صادر شود تا محموله به مقصد دیگری حمل شود.

  ذرت‌های متروکه صادر می‌شوند

بعد از تصمیم دولت در زمینه عدم ورود ذرت‌های غیراستاندارد یا همان ذرت‌های آلوده، این محموله‌ها متروکه اعلام  و به سازمان اموال تملیکی تحویل می‌شود. در همان روزهای نخست متروکه اعلام‌شدن این محموله، سیدحسن میرمعینی، عضو هیئت‌مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی  اعلام می‌کند: امحای این محموله حدود ۷۰ هزار ماشین می‌خواهد تا محصولات را به کوره‌ای در داخل اهواز ببرند. ظرفیت این کوره صد تن امحا در روز است. اگر کارخانه و کوره مدنظر هر روز فعالیت کند و پنجشنبه و جمعه نداشته باشد، چیزی بیش از سه سال معدوم‌سازی این محموله طول می‌کشد. از آنجا که انبارها باید تخلیه شوند، به همین دلیل سازمان تصمیم گرفت محموله را به کشورهایی که محصولات را با pbb  بالا استفاده می‌کنند، صادر کند. استاندارد ایران می‌گوید میزان آفلاتوکسین در محصولات تحویلی باید پنج باشد؛ اما این کشورها تا میزان آفلاتوکسین ۱۵۰ هم استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهترین راه این بود که اینها را به شرط خروج از کشور بفروشیم.با توجه به مدت‌زمان طولانی که باید صرف امحای این محصول می‌شد، دولت بهترین تصمیم را صادرات این محموله به کشورهایی که استانداردهای متفاوتی با ایران دارند، تشخیص می‌دهد به همین دلیل هم همه دست‌‎اندرکاران دست به کار می‌‎شوند تا کشور دیگری را برای تحویل ذرت‌‎های آلوده موجود در انبارها پیدا کنند و در این راه موفق هم می‌شوند زیرا دیروز قسوریان جهرمی، رئیس سازمان اموال تملیکی از بارگیری محموله 10 هزارتنی ذرت برزیلی که در انبارهای گمرک بندر امام‌خمینی خوزستان بودند، خبر داد.

 بیانیه مشترک سه نهاد دولتی

امیر خجسته در این برنامه تلوزیونی درباره کنترل‌ناپذیربودن آلودگی ناشی از آفلاتوکسین به نحوی سخن می‌گوید که گویا چپ‌کردن یک کامیون حامل ذرت آلوده می‌تواند مشابه زباله‌های اتمی  خوزستان را نابود کند. در حالی که داستان این‌قدرها هم خطرناک نیست. آفلاتوکسین سمی است که در صورت خورده‌شدن بیش از حد مجاز  می‌تواند برای انسان خطر داشته باشد. این حد مجاز طبق سرانه مصرف هر ماده غذایی در کشورهای مختلف، عدد متفاوتی دارد. اطلاعات نادرست یک برنامه تلویزیونی در زمینه خطرات آفلاتوکسین باعث شد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و گمرک بیانیه مشترکی درباره ذرت‌های آلوده صادر و اعلام کنند از ترخیص ذرت‌های آلوده و ورود آنها به کشور ممانعت شده است.در این بیانیه مشترک به هم‌وطنان اطمینان داده شده است کیفیت و سلامت ذرت‌های ترخیص‌شده از گمرک از سوی نهادهای ذی‌ربط کنترل شده است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. همچنین تأکید شده است  برای ذرت‌هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آنها ممانعت شده است. بدیهی است برای ارکان مختلف دولت، همواره سلامت و ایمنی مواد غذایی جامعه در اولویت قرار دارد.

 ارائه آمارهای غلط، مسبوق به سابقه

ارقام اعلام‌شده از سوی امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره حجم محموله ذرت وارداتی به کشور نادرست است و گویا این رفتار او مسبوق به سابقه است. رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد در مصاحبه دیگری آمار نادرستی درباره برنج‌های موجود در انبارهای منطقه آزاد چابهار ارائه می‌دهد. عبدالکریم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تأکید می‌کند آمارهای این نماینده مجلس نیاز به اصلاحات و دقیق‌سازی دارد.او می‌گوید: مجموعه کانتینرهای باری که در هفت ماه وارد منطقه آزاد تجاری چابهار شده، حدود هزار کانتینر است و یک میلیون تن برنجی که این نماینده مجلس به آن اشاره کرده، باید با 50 هزار کانتینر به انبارهای ما منتقل شود. منطقه آزاد چابهار ظرفیت پذیرش این میزان کالا را ندارد.کردی می‌گوید: حدود دو هزار تن چای و 50 هزار تن برنج در انبارهای منطقه آزاد چابهار وجود دارد که بر اساس ضوابط و مقررات هنوز متروکه نشده و در انتظار رفع قوانین ممنوعیت واردات است تا از انبارها ترخیص شود.