۰ نفر

نگاه به یک رفتار ۱۰ساله در مصرف نان

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۲۸
کد خبر: 392004
نگاه به یک رفتار ۱۰ساله در مصرف نان

نگاهی به یک رفتار ۱۰ ساله نشان می‌دهد که خانوارهای شهری هر ساله هزینه بیشتری برای نان داده‌اند به طوری که این هزینه‌ها از ۶۷.۲ هزار تومان در سال ۸۶ به ۴۴۳.۶ تومان در سال ۹۶ رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از قدیم به خاطر برکتش هم که شده، زیر پا نمی‌ماند. فقط کافی بود تکه نانی در خیابان افتاده باشد تا سری خم شود، بلندش کند و روی بلندی بگذارد. شاید بی‌اغراق نباشد که بگوییم حالا این قدر و احترامش به قیمتش هم کشیده شده است.

با اینکه دولت‌ها همیشه از استراتژیک بودن نان می‌گویند، اما در بیشتر مواقع به دلیل قیمت آرد و برخی ملاحظات دیگر، ناچار به افزایش قیمتش می‌شوند. اما جدای از قیمت، بد نیست قدری به کارنامه نه چندان مطلوب‌مان در مصرف نان نگاهی بیاندازیم. جدای از دور ریز غذا و نان، حالا در مصرفش هم گوی سبقت را از بیشتر کشورها ربوده‌ایم.

آمار چه می‌گوید؟

آنطور که آمار تایید می‌کند، مصرف نان در ایران همیشه بالا بوده است. مرکز آمار ایران پیش از این در یک گزارش عنوان کرده بود که مصرف سرانه و سالانه نان در مناطق شهری از سال ۸۶ تا ۹۲ از رقم ۱۲۶.۱۹۵ به ۱۱۳.۶۱۸ کیلوگرم رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند که این کاهش رقم در مصرف به دلیل اجرای قانون هدفمندی و آزاد شدن قیمت نان بوده است. اما شاید بد نباشد به خانوارهای روستایی هم اشاره کنیم. جالب اینجاست که مصرف نان در همین بازه زمانی در خانوارهای روستایی بیشتر شده و از ۱۰۷.۱۱۸ به ۱۱۰.۰۸۱ کیلوگرم رسیده است. اما علت چیست؟

از آنجایی که بخشی از نان مصرفی خانوارهای روستایی توسط خود خانوارها تولید می‌شود، هزینه اجرت، آرد و برخی دیگر از هزینه‌ها در خانوار می‌ماند و وزن این بخش از نان مصرفی در سرانه مصرف لحاظ نمی‌شود. به همین خاطر است که سرانه مصرف در روستاها بیشتر و هزینه‌ها هم بالاتر است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که اجرت پخت نان در روستاها بیشتر است.

چقدر هزینه کردیم؟

اما بخش دیگر آمار مربوط به نان که هر سال بیشتر هم می‌شود، هزینه‌های مربوط به نان است. هزینه سالانه‌ای که یک خانوار شهری در سال ۸۶ برای نان داشته حدود ۶۷.۲ هزار تومان بوده که در سال ۹۲ به ۴۴۳.۶ هزار تومان رسیده است. شاید برخی این احتمال را مطرح کنند که این افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت نان بوده اما جالب است به این نکته اشاره کنیم که در بخش روستایی که مصرف نان بیشتر شده هم این افزایش هزینه دیده می‌شود؛ یعنی یک وضعیت نسبتا یکسان برای بخش شهری و روستایی که می‌تواند ناشی از دلایل مختلف باشد.

 اما اگر بخواهیم در هزینه‌هایی که برای نان کرده‌ایم دقیق‌تر شویم، ارقام بیشتری را مشاهده می‌کنیم. هزینه سالانه یک خانوار شهری برای نان در سال ۹۳ به رقم ۶۱۱ هزار تومان، در سال ۹۴ به ۶۷۴ هزار تومان و در سال ۹۵ به ۶۹۹ هزار تومان رسیده است. آنطور که آمارهای پراکنده بانک مرکزی هم نشان می‌دهد، میزان هزینه سالانه یک خانوار شهری در سال ۹۶ به ۷۰۵ هزار تومان رسیده است.

آخرین قیمت‌های نان

ابلاغ اتحادیه نانوایان تهران از ابتدای مهر ماه قیمت مصوب جدید انواع نان با گندم یارانه‌ای را ابلاغ کرد که در جدول زیر به طور کامل به آن اشاره شده است.

نوع نان

وزن چانه به گرم ( با رعایت +_ ۲ درصد)

قیمت مصرف کننده ( تومان)

لواش گردان

۱۴۰ ۳۰۰

تافتون گردان

۱۴۰ ۳۰۰

بربری ساده

۵۱۰ ۱.۰۰۰

تافتون سنتی

۲۳۰ ۵۵۰

تافتون خراسانی

۲۳۰ ۵۵۰
لواش ۱۴۰ ۴۵۰
تافتون ۱۴۰ ۸۵۰
بربری ۵۱۰ ۱.۵۰۰
سنگک ۵۶۰ ۱.۸۰۰