۰ نفر

رئیس شورای ملی زعفران خبر داد:

کاهش ۲۰درصدی صادرات زعفران

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹
کد خبر: 389888
کاهش ۲۰درصدی صادرات زعفران

رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۲۰ درصدی صادرات زعفران خبر داد و گفت: با وجود اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید زعفران را داشته باشیم اما اکنون با کاهش میزان صادرات این محصول مواجه هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن احتشام ، اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد زعفران تولیدی در کشور، صادر شده و تنها ۱۵ درصد از میزان تولیدی زعفران برای مصرف داخل استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمان میزان برداشت زعفران غیرقابل پیش‌بینی است و بستگی به شرایط آب‌وهوایی دارد، گفت: امسال حدود ۵۰۰ تن پیش‌بینی می‌شود که تولید زعفران در داخل را داشته باشیم.

احتشام درباره قیمت زعفران افزود: قیمت زعفران باید در سطحی باشد که کشاورز سهم عادلانه از درست‌رنج خود دریافت کند و ما باید اقدامی انجام دهیم که درآمد حاصل از صادرات این محصول به مناطق زعفران‌خیز کشور برگردد.

وی ادامه داد: قیمت زعفران بستگی به کیفیت آن دارد، بنابراین برای هر یک کیلوگرم زعفران مرغوبی که از کشاورز خریداری می‌شود، باید حداقل قیمت ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود.

احتشام با بیان اینکه باید انگیزه صادرکنندگان را برای بازارسازی، برندسازی و توسعه بازار زعفران افزایش بدهیم، تصریح کرد: رقم دقیقی درباره میزان سرانه مصرف زعفران در کشور نداریم اما به طور معمول بیش از ۵۰ تن مصرف داخل این محصول است؛ درحالیکه اگر مصرف سرانه این محصول را به ازای هر نفر یک گرم درنظر بگیریم، باید سرانه مصرف ۸۵ تن بشود که اینگونه نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ مصرف زعفران را به عنوان یک داروی درمانی در بین مردم افزایش بدهیم. ارزش افزوده این محصول را نیز، باید بیشتر به چرخه اقتصادی برگردانیم تا از خام فروشی این محصول جلوگیری شود تا مولفه‌های رونق تولید در این محصول اجرایی شود.