۰ نفر

راه تشخیص عسل تقلبی چیست؟

۸ مهر ۱۳۹۸، ۲:۳۷
کد خبر: 384290
راه تشخیص عسل تقلبی چیست؟

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: با وجود تمام مزایا و خواص عسل، هیچ راهی برای تشخیص اصل و تقلبی بودن آن جز آزمایش دقیق وجود ندارد و همین مساله منجر به ایجاد برخی باورهای اشتباه بین مردم و سوء استفاده برخی افراد سودجو از عدم آگاهی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محدثه آصفری روز یک شنبه درباره شناسایی اصل و تقلبی بودن عسل افزود: کیفیت و اصالت عسل را نمی‌توان بر حسب رنگ و مزه آن شناسایی کرد. عسل بر اساس تهیه آن از یک یا چند گل، دارای انواع تک گل و چند گل است. عسل گل های مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند و رنگ آن‌ها از سفید، کهربایی و حتی قهوه ای و سیاه متغیر است. عسل های روشن طعم ملایم و عسل‌های تیره طعمی تندتر دارند.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و رشد جمعیت، امکان تولید عسل صد درصد طبیعی محدود شده است.

آصفری بیان کرد: میزان چسبندگی، سرعت حل شدن در آب، طعم، بو یا عطر، حرارت دادن، شفافیت و شکست نور، تست جذب روی نان یا کاغذ و بسیاری از روش های دیگر که برای آزمایش اصالت عسل بیان می شود راهکارهایی کاملا غیر علمی و ناکارآمد است.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک افزود: موم ماده ای است که به وسیله غدد موم ساز زنبور عسل ساخته می شود. مکانیزم تولید موم فرایندی پیچیده است که مستلزم وجود میزان مناسب آنزیم در بدن زنبور است. به همین دلیل از جهت مقرون به صرفه نبودن این کار و همچنین برای این که زنبور زمان زیادی صرف تهیه این ماده نکند موم را به شکل صنعتی (مصنوعی) نیز تولید می‌کنند و در کندو می‌گذارند. پس موم عسل دلیلی بر اصل بودن آن نخواهد بود. نه تنها موم، بلکه عسل نیز به روش مصنوعی قابل تولید است و بدون دخالت زنبور ساخته می شود.

وی اظهار داشت: عسل ماده طبیعی شیرینی است که از گل های مختلف یا از شیره سایر اندام های گیاهان تهیه می شود. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز هستند و میزان کالری آن حدود ۳۰۴ کیلو کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم است. میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند. عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی و مقداری آنزیم و رایحه های معطر است.