۰ نفر

تنورنان چندنرخی خاموش می‌شود؟

۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 383917
تنورنان چندنرخی خاموش می‌شود؟

شمارش معکوس برای اصلاح و ساماندهی بازار نان با مصوبه کارگروه استانی گندم، آرد و نان برای تعیین نرخ نان یارانه‌ای و آزادپز در تهران آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  تعیین نرخ انواع نان سنتی به کارگروه‌های استانی گندم، آرد و نان به ریاست استانداران واگذار شده است تا این کارگروه‌ها با بررسی هزینه تمام‌شده تولید و نرخ آرد یارانه‌ای و آزدپز ارائه‌شده به نانوایان، قیمت نان را تعیین و ابلاغ کنند. با وجود این، مسئولان تأکید می‌کنند که هدف از اجرای این طرح ساماندهی بازار نان و مقابله با عرضه چندنرخی و نارضایتی مردم از افت کیفیت و افزایش دورریز انواع نان است و دولت نیز تأکید  دارد که افزایش محسوسی در قیمت نان صورت نگیرد. همچنین جبران رشد هزینه تمام‌شده نان در نانواخانه‌ها از طریق عرضه آرد به قیمت کمتر از هزینه تمام‌شده خرید گندم توسط دولت مدنظر قرار گرفته است. با این روند ساماندهی بازار و اصلاح نرخ نان در استان تهران با تعیین و ابلاغ نرخ‌های جدید انواع نان سنتی با آرد یارانه‌ای به اتمام رسیده و از ابتدای مهر‌ماه امسال اجرا می‌شود.

استقبال نانوایان از تغییر نرخ نان

تثبیت نرخ انواع نان سنتی از سال 93 تا‌کنون و رشد هزینه‌های جانبی تولید و عرضه این محصول مانند دستمزد، اجاره‌بها، حامل‌های انرژی، افزودنی‌های مجاز و... زمینه عرضه چندنرخی انواع نان، به‌خصوص نانوایی‌های آزادپز در استان تهران را فراهم کرد، به‌نحوی که علاوه بر رشد چندبرابری نرخ نان نسبت به آخرین نرخ مصوب ابلاغ شده قبلی، در نانوایی‌های یارانه‌ای و آزادپز، برخی نانوایی‌های آزادپز برای جبران هزینه تمام‌شده تولید، افزایش چندبرابری قیمت نان به بهانه برخی افزودنی‌ها مانند کنجد و سبزیجات را در دستور کار قرار داده و در 6سال گذشته تولید و عرضه نان آپشنال با قیمت‌های چندبرابری اولویت نخست این نانوایی‌ها بوده است. مسکوت ماندن ساماندهی بازار نان موجب بی‌اثر شدن نظارت بر بازار نان شده و مردم شاهد تفاوت شدید نرخ نان از یک نانوایی تا نانوایی دیگر در محله خود بوده‌اند؛ موضوعی که اغلب موارد موجب مشاجره لفظی و درگیری نانوایان با مشتریان شده و شکایت‌های ارائه شده به دستگاه‌های نظارتی نیز عملا تأثیری در بهبود کیفیت و اصلاح نرخ نان در اینگونه نانوایی‌ها نداشته است. از حدود 2هفته پیش زمزمه‌های اصلاح نرخ نان و ابلاغ آن از وزارت کشور موجب شده تا برخی نانوایی‌ها با حذف نرخ‌های درج‌شده نیم‌بند قبلی در واحدهای صنفی خود، قیمت‌های جدیدی را به مشتریان نان تحمیل کنند اما سرانجام چهارشنبه هفته گذشته سقف قیمت انواع نان با آرد دولتی و یارانه‌ای توسط اتحادیه‌های صنفی ابلاغ شد. با این روند  دست‌اندرکاران بازار نان تأکید می‌کنند اصلاح قیمت‌ها به‌معنای افزایش نرخ انواع نان سنتی یارانه‌ای و آزادپز در تهران نیست، بلکه رویکرد اصلی اجرای این طرح، ساماندهی نرخ و مقابله با عرضه نان به قیمت‌های دلبخواه توسط نانوایی‌ها با کاهش وزن چانه خمیر یا برخی افزودنی‌هاست.

بی نرخی نان یارانه‌ای و آزادپز

بررسی قیمت انواع نان سنتی در واحدهای نانوایی یارانه‌ای و آزادپز تهران بیانگر عرضه چندنرخی و نوسان شدید قیمت انواع نان در چند سال گذشته  است، به‌نحوی که قیمت نان بربری از 1200تا 3500تومان، سنگک از 1800تا 7هزار تومان، تافتون از 300تا 800تومان و لواش از 210تا 500تومان به مردم عرضه شد و نانوایی‌ها به فراخور نوع آرد یارانه‌ای و آزادپز به ابداع نرخ‌های تازه برای انواع نان پرداختند.  حتی به استفاده از آپشن نرخ آرد برای گرانی نان اکتفا نکرده‌اند و با مددگرفتن از کنجد و سبزیجات، افزایش و کاهش وزن چانه خمیر و کشیدگی بیشتر برخی انواع نان، به‌خصوص بربری و سنگک، قیمت مصرف‌کننده نان را حتی تا 5برابر نرخ‌های مصوب ابلاغ‌شده قبلی افزایش دادند. نوسان قیمت و عرضه در واحدهای نانوایی آزادپز به‌مراتب بدتر از نانوایی‌های یارانه‌ای‌پز بود. با این شرایط ساماندهی بازار و اصلاح نرخ نان در کارگروه استانی گندم، آرد و نان استان تهران به پایان رسیده و با تعیین نرخ اصلاح شده انواع نان سنتی و آزادپز باید منتظر ماند و دید که تنور عرضه چندنرخی نان خاموش می‌شود؟  واقعیت آن است که مردم نیز به‌دلیل افت شدید کیفیت و تفاوت زیاد قیمت نان در نانوایی‌های مختلف، خواستار مشخص شدن قیمت با ضمانت اجرایی برای  عرضه انواع نان سنتی در نانوایی‌های یارانه‌ای و آزادپز و نظارت درست بر اجرای این قیمت‌ها هستند.

سقف قیمت انواع نان در تهران

 بر اساس مصوبه کارگروه استانی گندم، آردو نان شهر تهران، نرخ انواع نان بربری، تافتون، سنگک و لواش با آرد یارانه‌ای و  وزن چانه خمیر مشخص به ترتیب  1000،550،1200 و 300 تومان و برای این نوع نان‌ها با آرد آزادپز به ترتیب 1500،850،1800 و 450 تومان تعیین و توسط اتحادیه‌های ذی‌ربط به واحدهای صنفی نانوایی ابلاغ شده است.

نبض بازار

بررسی قیمت انواع نان سنتی در واحدهای نانوایی یارانه‌ای و آزادپز تهران بیانگر عرضه چندنرخی و نوسان شدید قیمت انواع نان در چند سال گذشته  است.

ساماندهی بازار نان

دست‌اندرکاران بازار نان تأکید می‌کنند اصلاح قیمت‌ها به‌معنای افزایش نرخ انواع نان سنتی یارانه‌ای و آزادپز در تهران نیست، بلکه رویکرد اصلی اجرای این طرح ساماندهی نرخ و مقابله با عرضه نان به قیمت‌های دلبخواه توسط نانوایی‌ها با کاهش وزن چانه خمیر  یا برخی افزودنی‌هاست