۰ نفر

رشد ۳۰درصدی جمعیت دامی کشور در سال۹۸

۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۵۶
کد خبر: 380222
رشد ۳۰درصدی جمعیت دامی کشور در سال۹۸

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وضعیت مناسب بارش‌های کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود جمعیت دامی کشور طی سال جاری تا ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علیرضا رفیعی پور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طی سالیان گذشته در خصوص بیماران استراتژیک نسبت به بیماری تب برفکی شاربون یا سیاه‌زخم طاعون نشخوارکنندگان کوچک نسبت به سال ۹۶ بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش داشته و تعداد مبتلایان و هزینه‌ها پایین آورده شده و در سال قبل ۹۷ درصد بیماران طیور کنترل‌شده است.

وی افزود: در حوزه نظارت بهداشتی سلامت فرآورده‌های دامی سالیان قبل ۱۵ میلیون تن فرآورده‌های دامی موردبررسی قرارگرفته و تأمین سلامت و بهداشتی بودن آنان انجام‌شده است و هشت میلیون تن از چرخه خارج‌شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال ۹۶ وارده کننده تخم‌مرغ بودیم و در سال ۹۷ با کنترل صادرات ۳۷ درصد کاهش ابتلا به بیماری‌های دامی بودده و این کار با تشخیص به‌موقع آزمایشگاه صورت گرفته است.

وی مجموع اعتبارات استانی و ملی این سازمان را یک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اصل کار دامپزشکی ریشه‌کنی بیماری‌ها است که اکنون گواهی ریشه‌کنی طاعون گاوی گرفته‌شده  و بیماری نشخوارکنندگان کوچک نیز در تلاش برای ریشه‌کنی آن هستیم.

رفیعی پور ادامه داد: هزینه  و اعتبارات فعلی فقط برای کنترل شیوع بیماری و می‌توان با دو برابر شدن این اعتبارات برای کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اقدامات راحت‌تری را  انجام داد. 

وی میزان تولید داروی دامپزشکی در کشور را ۹۷ درصد میزان نیاز اعلام کرد و گفت: از روزی که تحریم‌ها شروع‌شده در حوزه نهادهای دامی و دارو پیش‌بینی شش ماهه را کرده‌ایم و تمام انبارهای استراتژیک ما در حالت تکمیل است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در انتها جمعیت دامی در سال ۹۸ را با قریب به ۳۰ درصد رشد بیان کرد و افزود: سالانه سه میلیون تن از متعلقات دامی به کشورهای همسایه صادرشده و ۱۴۰ هزار تن گوشت وارد می‌کنیم.