۰ نفر

سرنوشت مبهم ٢٥٠میلیون قطعه تخم چشم زده وارداتی

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۴۹
کد خبر: 378037
سرنوشت مبهم ٢٥٠میلیون قطعه تخم چشم زده وارداتی

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: آمار سازمان دامپزشکی در زمینه واردات تخم چشم زده در سال ٩٧، ٢٥٠میلیون قطعه با آمار گمرک اختلاف دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، روح الله فرهی، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی در نشستی مشترک با رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ضمن انتقاد از رقابت ناسالم در واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور، اظهارداشت: مدیران دولتی از یک طرف از واردات بی رویه انتقاد می کنند از آن طرف برای واردات ارز دولتی تخصیص می‌دهند.

وی درباره میزان واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور اضافه کرد: براساس آمار سازمان دامپزشکی در سال ٩٧؛ ٢٥٠ میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلا وارد کشور شده در حالی که براساس آمار غیر رسمی گمرک این رقم ٣ هزار و ٣٠٠ کیلوگرم معادل ٥٠٠ میلیون قطعه به ارزش ٥ میلیون و ٧٠٠ هزار دلار بوده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: مدیرکل اداره کل دامپزشکی استان تهران در نامه ای درباره این اختلاف آمار اعلام کرده این مساله به دلیل عدم ثبت محموله های تخم چشم زده توسط شرکت ها در سامانه GIS است.

این فعال بخش خصوصی همچنین از سیاست گذاری در تولید قزل آلا انتقاد کرد و گفت:تولید در کشور ما بر مبنای رقابت جهانی نیست بلکه بر مبنای ایجاد اشتغال است و انتظار داریم که این تولید اقتصادی و بر مبنای رقابت جهانی شکل بگیرد. 

فرهی اضافه کرد: تولید اشتغالی حتی باعث اشتغال ناپایدار هم شده و در این زمینه نیز موفق نبوده است. 

وی با بیان اینکه روش تولید قزل آلا در کشور روش ۷۰ الی ۸۰ سال پیش جهان است و این روش ها باید اصلاح شود، گفت: قرار است کارگروهی شکل بگیرد و مشکلات بخش آبزیان سردابی سازماندهی شود.

تشکیل کارگروه مشترک بخش دولتی و خصوصی برای اصلاح نژاد ماهیان سردآبی 

در این نشست همچنین، محمود بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از تشکیل کارگروهی برای اصلاح نژاد ماهیان سردآبی خبر داد و با بیان اینکه این  موسسه فاز اول تولید قزل آلای عاری از بیماری(اس پی اف) را انجام داده است، اظهارداشت: فاز دوم که مربوط به اصلاح نژاد برای تولید تخم چشم زده است به بخش خصوصی واگذار می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بیان اینکه فاز اول طرح در تنکابن اجرا شد، گفت: بعد از اجرای فاز اول ما آن را به یاسوج و آذربایجان غربی هم منتقل کردیم. 

وی اضافه کرد: در تحقیقات وظیفه ما تولید نیست وظیفه ما تولید تکنولوژی و فناوری است و سال گذشته این فناوری حاصل شده است. 

این مقام مسئول ادامه داد: اعتباری که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای فاز دوم کار  مصوب کرده ۱۰ میلیارد تومان است که البته شرط آن ورود بخش خصوصی است. 

بهمنی با تاکید بر اینکه بر اساس دستورالعمل معاونت علمی رئیس جمهور فاز دوم یعنی اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود، گفت: ما آماده هستیم که تمام تکنولوژی و کارشناسان خود را برای این منظور در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم. 

وی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی در کنار ما نباشد خودکفایی تخم چشم زده به نتیجه نخواهد رسید.