۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی:

توسعه گلخانه در کشور عقب‌ماندگی دارد

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 377666
توسعه گلخانه در کشور عقب‌ماندگی دارد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها در کشور نسبت به کشورهای همسایه عقب‌ماندگی دارد، گفت: پتروشیمی‌ها در داخل کشور در تحویل کود به کشاورزان بی‌مهری کرده‌اند که امیدواریم با قول‌هایی که دولت داده است کم‌کاری‌های گذشته جبران شود.

به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌‌ امروز محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در هفتمین گردهمایی محصولات زراعی با اشاره با اهمیت توسعه گلخانه‌ها در کشور گفت: متاسفانه به رغم پیشرفت‌هایی که در سال‌های گذشته بوده، اما همچنان نسبت به ظرفیت‌ها از کشورهای همسایه هم عقب هستیم و سرعت توسعه گلخانه‌ها در آنها بیشتر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 25 درصد رشد در توسعه گلخانه‌های کشور داشتیم، گفت: با این وجود سطح گلخانه‌های کشور به 15 هزار هکتار رسیده در حالی که این رقم در ترکیه 70 هزار هکتار است و تنها در یک استان چین 435 هزار هکتار محصولات گلخانه‌ای به عمل می‌آید.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها باعث کاهش 85 درصدی مصرف آب و اشتغال 10 نفر به ازای یک هکتار ایجاد می‌کند و این اشتغال‌زایی در مراحل پیشین و پسین تولید محصولات گلخانه‌ای نیز موثر است.

حجتی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های زیادی در توسعه گلخانه‌ها وجود دارد، گفت: تولیدات گلخانه‌ای کشور هنوز مسیر زیادی را برای پاسخ‌گویی تقاضای موجود در کشورهای همسایه دارد.

وی افزود: امسال برای تحقق برنامه‌های توسعه گلخانه‌ای در کشور حداقل به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه گلخانه در کمتر از 6 ماه به درآمدزایی می‌رسد، گفت: بانک‌ها تسهیلات لازم را به گلخانه‌داران ارائه می‌دهند و میزان آورده توسعه‌دهندگان گلخانه رقم زیادی نیست.

 *بی‌مهری پتروشیمی‌ها در ارائه کود به کشاورزان

حجتی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها در ارائه کود به کشاورزان بی‌مهری کردند، گفت: با پیگیری که انجام شده و قول‌هایی که دولت داده امیدواریم کم‌کاری‌هایی که تا به امروز پتروشیمی‌ها انجام داده‌اند را جبران کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ایران وابستگی شدیدی به واردات روغن و کنجاله که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، دارد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی اگرچه وابستگی مواد 5 درصدی به دانه‌های روغنی امروز به 83 درصد رسیده اما همچنان نسبت به تقاضا به این محصول اساسی فاصله زیادی داریم.