۰ نفر

ورود ۱۸۰هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز

۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۴۱
کد خبر: 370821
ورود ۱۸۰هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفت: اکنون ۱۸۰هزارتن برنج در مبادی ورودی کشور در انتظار تخصیص ارز دولتی است تا بازار برای ماه محرم و ورود حجاج ملتهب نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مسیح کشاورز افزود: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و ورود حجاج به کشور مصرف افزایش برنج می‌یابد، بنابراین لازم است این میزان برنج که در مبادی ورودی کشور رسوب کرده هرچه زودتر وارد شود تا شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار مصرف نباشیم.

وی اظهارداشت: از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ هزارتن برنج توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور شده است که بخشی از آن سهم شرکت بازرگانی دولتی ایران برای حفظ ذخایر استراتژیک و بخشی سهم بخش خصوصی است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور تصریح کرد: بدون احتساب سهم برنج دولت از این میزان، واردات برنج در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته توسط بخش خصوصی ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، بخشی از این واردات مربوط به ثبت سفارش سال گذشته است که به دلیل عدم تعیین تکلیف نرخ ارز در آن زمان برخی از واردکنندگان وارداتی انجام نداده بودند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه واردات برنج کشور بی رویه نیست، گفت: با توجه به تحریم ها، دولت برای حفظ ذخایر و تامین برنج مورد نیاز کشور، به بخش خصوصی ماموریت داد تا برنج مورد نیاز کشور تامین شود تا دچار مشکل نشویم.

وی اضافه کرد: سال گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شد که به نظر می رسد امسال نیز همانند سال گذشته نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شود.

وی قیمت برنج وارداتی را همچنان ثابت عنوان کرد و افزود: قیمت برنج وارداتی از سال گذشته تاکنون تغییری نداشته حتی کمتر از قیمت های مصوب نیز در بازار به فروش رسیده است.

کشاورز ادامه داد: طی این مدت تنها برنج پاکستانی به دلیل مشکلات انتقال ارز و هزینه تبادل درصدی افزایش قیمت داشته است اما قیمت خود برنج از کشور مبدا تغییر نرخی نداشته است.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت، دولت برنامه ای برای ممنوعیت واردات برنج به کشور ندارد زیرا در صورت ایجاد ممنوعیت ممکن است شاهد افزایش قیمت برنج داخلی باشیم.

طبق آمارها مصرف سالیانه برنج در کشور نزدیک ۳.۲ میلیون تن است که از این رو سالیانه ۱.۷ تا ۲ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی و بقیه  از محل واردات تامین می شود.

اکنون قیمت  هر کیلوگرم برنج خارجی هندی متناسب با برندهای مختلف ۶ هزار و ۸۰۰  تا هشت هزار تومان و  قیمت انواع برنج ایرانی در فروشگاه های بزرگ از کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا بیش از ۲۰ هزارتومان و در سطح خرده فروشی ها هم دلخواه فروشنده و با ارقام بالاتر عرضه می شود.
علاوه بر این، شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز برای تنظیم بازار این محصول و همچنین حفظ ذخایر استراتژیک سالانه بخشی از برنج مورد نیاز کشور را در سایر ماه های سال تامین و وارد می کند.