۰ نفر

قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز روزانه تغییر می‌کند

۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 365438
قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز روزانه تغییر می‌کند

‌ایرانیان بالاترین سرانه مصرف نان را در جهان دارند، خورش و غذایی در فرهنگ ایرانی نیست که نشود با نان خورد، بسیاری از ما تصور می‌کنیم اگر نان در خانه نباشد، انگار هیچ چیز نیست و برای ما جا افتاده سفره بدون نان خالی است.

‌به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا‌، با توجه به مصرف بالای نان در خانواده‌های ایرانی، بیشتر ما تبحر زیادی در شناسایی نان خوش طعم و با کیفیت پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم به همسایه و … توصیه کنیم که از کدام نانوایی خرید کنند و سراغ کدام نروند. به همین دلیل است که می‌بینیم در یک محله بازار یک نانوایی داغ است و مردم برای خرید نان صف کشیده‌اند ولی در نانوایی دیگر خبری از مشتری نیست.

متأسفانه طی ماه‌های اخیر تعداد نانوایی‌های که مشتری‌های خود را به دلیل کیفیت و کمیت بد نان از دست می‌دهند در حال افزایش است که این هم به ضرر نانوایان است و هم مردم را به دردسر می‌اندازد چون گاهی برای پیدا کردن نانوایی خوب ناچارند تا چند محله آن طرف‌تر بروند.

اینکه چرا کیفیت نان به عنوان قوت غالب مردم اینقدر پایین آمده مثنوی هفتاد من است، ولی این باعث نمی‌شود مسئولان فراموش کنند مردم حق دارند نان با کیفیت به خانه ببرند. در شرایط فعلی مردم حق انتخاب چندانی ندارند و یا باید نان دولتی و ارزانی بخرند که کیفتش چنگی به دل نمی‌زند یا باید سراغ نانوایی‌های آزاد پز رفته و با دولاپهنا حساب شدن نان کنار بیایند. ای کاش مسئولان بی جای پرداختن به حواشی فکری به حال نان مردم می‌کردند و به جای پاک کردن صورت مسئله یک بار برای همیشه پرونده اما و اگرهای پخت نان با کیفیت در نانوایی‌ها را می‌بستند.

مردم برای خرید نان هم باید دو دو تا چهارتا کنند!

مهدی کاری یکی از شهروندان البرزی با اشاره به کوچک شدن اندازه نان‌های استان توضیح داد: متأسفانه بیشتر نانوایی‌ها به بهانه استفاده نکردن از جوش شیرین از وزن چانه نان کم می‌کنند و می‌گویند چون به خمیر نان جوش شیرین نمی‌زنند خمیر کش نمی‌آید.

وی ادامه داد: جالب این جاست که بسیاری از نانوایی‌ها هم برای گران فروختن نان پشت پنجره نانوایی می‌نویسند در این نانوایی از جوش شیرین استفاده نمی‌شود و به این بهانه نان را به جای ۷۵۰ تومان، ۱,۲۰۰ تومان می‌فروشند.

وی با تاکید به اینکه نان قوت غالب مردم است، افزود: از میان اقلام اساسی نان گران نشده بود و مردم به این دلخوش بودند که لااقل در خرید نان به مشکلی نمی‌خورند ولی حالا دیگر باید برای خرید نان هم دودوتا چهارتا و حساب کتاب کنند.

این شهروند البرزی اضافه کرد: حالا که برنج به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده، مردم بیشتر به سمت غذای نانی رفته‌اند ولی اگر این روند افزایش بی رویه و غیراصولی نان ادامه داشته باشد، بدون شک خانواده‌ها در تأمین نان مورد نیاز خود هم با مشکل مواجه می‌شوند.

کاری اضافه کرد: همه خانواده‌های امروزی به ویژه در شهرهای حاشیه‌ای و روستاها که تک فرزند نیستند و اگر قرار باشد به عنوان مثال یک خانواده شش نفره دو وعده در روز یعنی برای صبحانه و ناهار یا شام نان تهیه کند، چند قرص نان باید بخرد و چه مبلغی را باید کنار بگذارد؟

وی با اشاره به اینکه قیمت متفاوت نان باعث شده مردم کمتر به سمت مصرف نان‌های سالمی مثل سنگک بروند، افزود: تعداد نانوایی‌های سنگک دولتی استان از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر است و نانوایی‌های آزاد پز به فراخور منطقه، نان سنگک را از ۷۵۰ تا ۲,۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: اگر یک خانواده بخواهد روزی سه نان سنگک دو هزار تومانی مصرف کند، باید حدود ۱۸۰ هزار تومان در هر ماه برای خرید نان کنار بگذارد که این مبلغ کم نیست.

می خوای بخواه نمی خوای برو یک نونوایی دیگه

یکی دیگر از شهروندان البرزی هم با گلایه از کیفیت پایین نان در استان گفت: کیفیت نان‌های نانوایی‌های دولتی استان به شدت پایین آمده و وقتی اعتراض می‌کنیم یا کیفیت پایین آرد را بهانه می‌کنند و یا از گران شدن دستمزد نانواهای حرفه‌ای می‌نالند و انگار در شرایط فعلی مردم محکوم به استفاده از نان بی کیفیت هستند و حق اعتراض هم ندارند.

زهرا جهرمی ادامه داد: نانوایی‌های آزادپز هم نرخ ثابتی ندارند و به بهانه پخت نان دو رو کنجد، اضافه کردن برخی سبزیجات، نزدن جوش شیرین و … نان را به هر قیمتی که دلشان بخواهد و منطقه کشش داشته باشد به دست مردم می‌دهند که این اصلاً عادلانه نیست.

وی اضافه کرد: چرا یک نان باید در حصارک ۷۵۰ تومان فروخته شود و در مهر شهر ۲۵۰۰ تومان؟ مگر نباید نظارتی بر قیمت نان در استان وجود داشته باشد؟ چرا باید وضعیت نان به عنوان پرمصرف‌ترین اقلام اساسی این قدر آشفته باشد؟ چرا باید نان‌ها هر روز آب بروند و نازک‌تر شوند؟

وی تاکید کرد: آیا انصاف است یک نانوایی به بهانه اضافه کردن کنجد نان را تا ۲۰ درصد گران‌تر از نان معمولی بفروشد و وقتی گلایه می‌کنیم به راحتی بگوید «همین است که هست می‌خوای بخواه نمی خوای برو یک نونوایی دیگه»؟

جهرمی تصریح کرد: فعالان هر صنف باید وجدان کاری داشته باشند و اهمیت بردن نان حلال به سفره خانواده را فراموش نکنند و نباید به خاطر اینکه برای گذران امور نانوایی در تنگنا هستند با گران بیش از حد نان فشار روی مردم را بیشتر کنند.

وی توضیح داد: مردم در شرایط فعلی در دو راهی عجیبی گرفتار شده اند چون اگر بخواهند نان با کیفیت بخورند باید بروند نانوایی‌های آزاد پزی که نرخ نانشان روزانه تغییر می‌کند و اگر بخواهند نان با قیمت مناسب به خانه ببرند باید سراغ نانوایی‌های دولتی بروند که کیفیت نانشان چنگی به دل نمی‌زند.

قبول داریم کیفیت نان استان پایین آمده است

رئیس اتحادیه نانوایان البرز گفت: اینکه کیفیت نان‌ها پایین آمده، برخی نانواها به بهانه اضافه کردن سبوس، کنجد و … نان را گران به دست مردم می‌دهند، از وزن چانه نان برخی نانوایی‌ها کم شده و بسیاری دیگر از اعتراضات مردم در خصوص وضعیت نان استان را قبول داریم ولی این مشکلات بی دلیل نیست.

حجت الله نصیری تاکید کرد: با پایین آمدن کیفیت آرد سهمیه‌ای و پایین ماندن قیمت نان‌های دولتی، بسیاری از نانوایان دولتی پز به سمت آزادپز شدن پیش رفته‌اند و حاضرند آرد گران و آزاد بخرند ولی در در عوض در قیمت گذاری نان دستشان باز باشد.

وی با اشاره به نرخ مصوب نان‌های دولتی استان افزود: نانوایی‌های دولتی باید هر قرص نان سنگک را ۷۵۰، بربری را ۶۰۰ و لواش را ۲۰۰ تومان به فروش برسانند و حق ندارند ریالی این نرخ را تغییر دهند ولی نانوایی‌های آزاد پز برای قیمت نان دستشان باز است.

این مسئول خاطر نشان کرد: درست است که اتحادیه نانوایان استان در امور نانوایی‌های آزادپز دخالتی ندارد ولی باید سازوکاری اتخاذ شود که تفاوت قیمت نان در مناطق مختلف شهر به قدری فاحش نباشد که صدای مردم در بیاید.

وی افزود: درست است که نانوایی‌ها به بهانه کنجد زدن، استفاده از سبوس و سایر ترفندهای دیگر سعی دارند کسری درآمد و هزینه نانوایی خود را تأمین کنند ولی نباید این روش تا جایی پیش برود که به ضرر جیب مردم باشد.

مشکلات نانوایی‌ها کم نیست

رئیس اتحادیه نانوایان البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به یکی از مشکلات نانوایی‌ها که باعث افت کیفیت نان دولتی شده، توضیح داد: بالا رفتن دستمزد کارگران ماهر نانوایی یکی از دلایل افت کیفیت نان در ماه‌های اخیر بوده است.

وی ابراز کرد: صاحبان نانوایی اغلب از پس دستمزد روزانه کارگران ماهر بر نمی‌آیند و مجبورند از کارگران تازه کار برای پخت نان استفاده کنند که بدیهی است این افراد تجربه و تخصص پخت نان با کیفیت را آن طور که باید و شاید ندارند.

وی توضیح داد: از سال ۹۳ تا کنون دستمزد کارگران نانوایی ۱۰۱ درصد افزایش داشته ولی قیمت نان دولتی تغییری نکرده که این اجحاف بزرگی در حق فعالان صنف نان است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک کارگر ماهر بسته به نوع نانی که می‌پزد روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد ولی دستمزد کارگر آماتور بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: وقتی صاحبان نانوایی از پس تأمین دستمزد کارگران ماهر برنیایند این کارگران از ادامه کار منصرف شده و بیکار می‌شوند و برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام می‌کنند.

این مسئول افزود: اگر به دنبال افزایش کیفیت نان هستیم باید در مرحله اول قیمت نان را متعادل کنیم تا صاحبان نانوایی درآمد بیشتری کسب کنند و بتوانند دستمزد کارگران ماهر خود را بپردازند.

وی با اشاره به دیگر دلایل کاهش کیفیت نان گفت: در حال حاضر نانوایی‌ها برای خرید خمیرمایه نان که قیمت آن در مقایسه با قبل چهار برابر افزایش داشته، مشکل دارند.

وی گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود تعداد نانوایی‌های دولتی استان روز به روز کاهش می‌یابد و به تعداد نانوایی‌های آزاد پز اضافه می‌شود همین طور که طی ماه‌های اخیر ۳۰ مورد از نانوایی‌های دولتی استان تقاضا داده‌اند که دیگر سهمیه آرد دولتی نگیرند و به نانوایی آزاد پز تبدیل شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان البرز افزود: اگر می‌خواهیم کیفیت نان دولتی افزایش یابد باید یک تعادلی در قیمت نان‌های دولتی ایجاد شود چون طی سال‌های اخیر هزینه‌های نانوایی چند برابر شده ولی قیمت نان تغییری نکرده است و صاحبان نانوایی برای اینکه بتوانند در این شرایط دوام بیاورند چاره‌ای جز کم کردن کیفیت نان به واسطه فاکتورهای مختلف ندارند.