۰ نفر

افزایش سهم اشتغالزایی روستایی نسبت به متوسط دوره پنج ساله؛

سهم ۲۵درصدی اشتغال روستایی از اشتغالزایی کل کشور/ بیشترین اشتغالزایی مربوط به کدام سال است؟

۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 363145
سهم ۲۵درصدی اشتغال روستایی از اشتغالزایی کل کشور/ بیشترین اشتغالزایی مربوط به کدام سال است؟

سهم اشتغال روستایی از کل اشتغال کشور در حالی که در دوره سال های ۹۲ تا ۹۶ نزدیک به صفر بود، در سال گذشته به حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یکی از برنامه‌های دولت در سال گذشته در کنار «برنامه اشتغال فراگیر»، توسعه اشتغال در مناطق روستایی با اجرای «برنامه اشتغال پایدار روستایی و عشایری» بود. برنامه‌ای که با تصویب قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی و مجوز رهبری برای برداشت از منابع صندوق توسعه به منظور ایجاد اشتغال در مناطق محروم، مرزی و روستایی اجرا شد.

آمار از سهم تقریباً صفر اشتغال روستایی از کل اشتغال کشور در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ حکایت دارد در حالی که تحلیل وضعیت اشتغال و بیکاری منطقه‌ای که توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار منتشر شده، نشان می‌دهد از ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال ۹۷، تعداد ۳۵۳ هزار نفر به طور خالص در مناطق شهری و ۱۱۴ هزار نفر در مناطق روستایی جذب شده‌اند.

سهم مناطق روستایی در ایجاد اشتغال به طوری نسبی در سال ۱۳۹۷ نسبت به متوسط دوره پنج ساله ۱۳۹۷-۱۳۹۲ افزایش یافته است.

هر چند به طور قطعی نمی‌توان در مورد آثار و تبعات اجرای «قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی» قضاوت دقیقی داشت اما با توجه به رویکردهای به کار گرفته شده در فرآیند اجرای این قانون، به نظر می‌رسد که بخشی از آثار و تبعات آن در سال ۱۳۹۷ بر مناطق روستایی و عشایری نمود یافته است به گونه‌ای که آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران نیز تا حدودی آن را تأیید می‌کند.

آمار مقایسه‌ای اشتغال ایجاد شده در مناطق روستایی طی سال‌های گذشته با سال ۹۷ نشان می‌دهد، سهم اشتغال جدید ایجاد شده در مناطق روستایی از میزان تقریباً صفر درصد در دوره‌های قبل (۹۶-۱۳۹۲)، به ۲۴.۴ درصد در سال گذشته افزایش یافته که می‌تواند گویای بهبود نسبی فرصت‌های کسب و کار و اشتغال در مناطق روستایی باشد.

ضمن اینکه در مناطق شهری، بخش خدمات با بیش از ۶۴ درصد، بیشترین سهم از اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهند اما در مناطق روستایی هر چند بیش از نیمی مشاغل در بخش کشاورزی است اما در حوزه فرصت‌های شغلی ایجاد شده، بخش صنعت بیشترین سهم یعنی ۷۵.۴ را به خود اختصاص داده است.

محاسبه بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، مرکز آمار ایران

محاسبه بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، مرکز آمار ایران

بنابراین از نقاط قوت یکی از برنامه‌های اشتغالی دولت، افزایش سهم مناطق روستایی در ایجاد فرصت‌های شغلی سال ۱۳۹۷ است که نسبت به سهم نزدیک به صفر سنوات قبل، این رقم در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵ درصد از اشتغال ایجاد شده در کل کشور را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد ناشی از اجرای برنامه اشتغال پایدار روستایی و عشایری و افزایش سرمایه گذاری در این مناطق است.