۰ نفر

پشت پرده هجوم برای واردات کره چیست؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹
کد خبر: 360711
پشت پرده هجوم برای واردات کره چیست؟

در حالی در دو ماه ابتدایی امسال 35 هزار تن کره یعنی بیش از نیاز سالانه کشور وارد شده که رئیس انجمن صنفی گاوداران معتقد است کشور نیازی به واردات ندارد و آنها به دلیل سود سرشار ناشی از ارز 4200 تومانی آدرس غلط می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بر اساس جمع‌بندی آمار روزانه گمرک در دو ماه ابتدایی امسال 35 هزار تن کره حیوانی با ارز 4200 تومان به کشور وارد شده که از میزان واردات 12 ماه سال گذشته نیز بیشتر است. 

با رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره دلیل واردات این حجم کره، نیاز کشور و امکان خودکفایی در تامین کره در کشور گفت‌وگو کردیم.

مقدسی  در پاسخ به اینکه نیاز کشور به واردات کره چقدر است؟ گفت: کشور سال گذشته 32 هزار تن کره حیوانی وارد کرده است، این در حالی است که این حجم واردات تنها در دو ماه ابتدایی امسال انجام شده است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا به رغم تولید 10 میلیون تن و خودکفایی در شیر نیاز به این حجم واردات کره وجود دارد؟ آیا نمی‌توانیم در تولید کره خودکفا شویم؟ گفت: سال گذشته 33 هزار و 800 تن چربی از محل صادرات انواع محصولات لبنی به کشورهای دیگر رفته است در حالی که می‌توان با استحصال چربی این محصولات لبنی میزان کره مورد نیاز کشور را تأمین کرد.

به گفته مقدسی، سالانه یک میلیون تن لبنیات به کشورهای دیگر صادر می‌شود که در آنها 33 هزار تن چربی وجود دارد که می‌توان از طریق آن نیاز داخل را برطرف کرد. 

مقدسی در پاسخ به اینکه چه دلیلی وجود دارد که به رغم امکان تأمین در داخل واردات انجام می‌شود، گفت: به دلیل سود سرشاری که در ارز 4200 تومانی وجود دارد واردکنندگان اشتیاق زیادی به واردات دارند و همواره مسئولان درباره تأمین نیاز داخل آدرس غلط می‌دهند.

*ارز چند نرخی عامل فساد و رانت

وی ادامه داد: تا زمانی که ارزهای چند نرخی در کشور وجود دارد این فساد همواره وجود خواهد داشت و سود آن تنها به جیب عده خاص می‌رود و راهکار این است که ارز باید تک‌نرخی شود. 

رئیس انجمن صنفی گاوداران به ترفند واردکنندگان اشاره کرد و گفت: حتی در سال‌هایی که اعلام می‌شود واردات کره ممنوع است تبصره‌ای با عنوان بیش از 500 گرم ممنوع به آن اضافه می‌کنند که واردکنندگان با تقسیم کره فله‌ای به بسته‌های 500 گرمی در حقیقت قانون را دور می‌زنند.

وی گفت: واردات با ارز 4200 تومانی است اما صادرات آن با ارز آزاد صورت می‌گیرد بنابراین این تفاوت نرخ برای واردکنندگان بسیار جذاب است. 

مقدسی در این باره که واردکنندگان با توجیه اینکه گاوهای پرورشی کشور درصد چربی پایین‌تری دارند به همین دلیل امکان تأمین در داخل نیست، گفت: استاندارد چربی شیر دنیا 3.2 درصد است و این استاندارد در کشور ما هم وجود دارد بنابراین اگر از دامداران داخل حمایت شود و برای آنها جایزه‌های تشویقی در نظر بگیرند و قیمت مصوبی که به ازای افزایش هر یک دهم درصد چربی وجود دارد را بپردازند ما نه تنها نیاز به واردات کره از کشورهای دیگر نداریم بلکه توان صادرات هم خواهیم داشت.

به گفته رئیس انجمن صنفی گاوداران، اکثر کره‌هایی که اخیرا وارد شده از نیوزیلند و با ارز 4200 تومانی بوده است.