۰ نفر

قیمت برنج دو برابر شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰
کد خبر: 354163
قیمت برنج دو برابر شد

افزایش دو برابری قیمت برنج به رغم وجود دو برابری ذخایر برنج نسبت به سال گذشته بسیار معنی دار است که تنها سرنخ‌ آن را در احتکار این اقلام اساسی می‌توان جستجو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ در حالی که قیمت برنج در بازار به بیش از 23 هزار تومان در هرکیلو رسیده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهد که برنج تولید داخل نیز در تخفیفات ماه مبارک رمضان در میادین عرضه می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت  بسیار از کالاهای اساسی با نرخ‌های ترجیحی در میادین توزیع می‌شوند،گفت: «واردات برنج همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید برنج در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود.»

قیمت برنج ایرانی 6 ماه پیش کیلویی حدود 12 هزار تومان در بازار تهران به فروش می‌رفت اما آرام آرام پله‌های ترقی قیمت را پیمود و با افزایش دو برابری یعنی 200 درصد امروز به بیش از 23 هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت برنج در کشور در حالی دو برابر شده که به گفته  مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ ذخایر فعلی برنج در کشوردو برابر سال گذشته است.

این مقام مسئول ضمنا تاکید می‌کند: بازار با کمبودی مواجه نیست، و ذخایر به حد کافی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد سیل آسیبی به تولید برنج کشور نزده است.آمار هم نشان می‌دهد که قابل توجه میزان واردات برنج در سال۹۷ است.

 از این رو دستگاه‌های نظارتی با کسانی که قصد آشفته کردن بازار برنج را دارند، برخورد لازم را خواهند کرد.

وی افزود: در راستای مدیریت تأمین برنج کشور و با توجه به ضرورت جلوگیری از سوء‌استفاده برخی از اعمال ممنوعیت فصلی و از طرفی قابل نگهداری بودن کالایی مانند برنج در سال جاری، ممنوعیت فصلی واردات برنج لغو شده است.

در حالی وزارت صنعت به بهانه تنظیم بازار ممنوعیت فصلی واردات برنج را لغو کرده است که راه اصلی تنظیم بازار تاکید به تولید داخل است، انجام واردات در فصل برداشت به تولید داخل ضربه می‌زند و در سالهای آتی هم بدون واردات بازار داخل تنظیم نخواهد شد.

افزایش دو برابری قیمت برنج به رغم وجود دو برابری ذخایر برنج نسبت به سال گذشته بسیار معنی دار است که تنها سرنخ‌ آن را در احتکار این اقلام اساسی می‌توان جستجو کرد.