۰ نفر

برگ سبز چای، بالاتر از نرخ تضمینی خریداری می شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبر: 352258
برگ سبز چای، بالاتر از نرخ تضمینی خریداری می شود

رئیس سازمان چای کشور گفت: برای نخستین بار، امسال تعدادی کارخانه چای سازی، برگ سبز چای کاران را بیشتر از نرخ تضمینی اعلام شده از سوی شورای عالی اقتصاد خریداری می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حبیب جهانساز افزود: تعدادی از کارخانه های چای سازی برگ سبز چای را بیشتر از نرخ تضمینی اعلام شده از سوی شورای عالی اقتصاد از کشاورزان چایکار خریداری کرده اند.
وی از همه صاحبان کارخانه های چای سازی خواست در توافق با چای کاران اقدام به خرید برگ سبز بیش از نرخ تضمینی کنند.
وی اظهار داشت: نرخ واقعی برگ سبز چای در توافق و تعامل صاحبان کارخانه های چای با چای کاران به دست خواهد آمد و نرخ تضمینی، نوعی قیمت پایه محسوب می شود که دولت برای حمایت از چای کاران تصویب کرده و انتظار داریم همه کارخانه ها، برگ سبز چای را بالاتر از قیمت تضمینی خریداری کنند.
به گفته جهانساز، سازمان چای به منظور رقابتی کردن خرید برگ سبز با پرداخت تسهیلات و عقد قرارداد با چند کارخانه، از آنها خواسته که قیمت برگ سبز را بیشتر از قیمت تضمینی و با قیمت واقعی از کشاورزان خریداری کنند و هر قیمتی که بالاتر از قیمت تضمینی باشد، مورد حمایت سازمان چای است. 
وی بیان کرد: تاکنون 151 کارخانه چای سازی برای خرید تضمینی برگ سبز چای با سازمان چای قرارداد بسته اند و چند کارخانه نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.
امسال با توجه به بارندگی های فراوان و مناسب، فصل خوبی از نظر برداشت برگ سبز چای و تولید محصول کیفی پیش بینی شده است.
استان های گیلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در گیلان واقع است. 
برای فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 32 هزار و 750 ریال و برگ سبز درجه دو، 18 هزار و 492 ریال تعیین شده که نسبت به سال قبل، به ترتیب 20 و 21 درصد افزایش داشته اند. 
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود. 
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق رشت به پایتخت چای ایران مشهور است.