۰ نفر

ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی خسارت زدند؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۹
کد خبر: 351503
ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی خسارت زدند؟

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه هیچ گونه خسارت کشاورزی به کشور وارد نشده است، گفت: برای ریشه‌کنی کامل این آفت باید یک تا 2 سال آینده مبارزه ادامه یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدمحمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات در خصوص آفت ملخ صحرایی که این روزها گریبانگیر جنوب غربی کشور شده است، گفت: آفت‌های ملخ صحرایی از خطرناک‌ترین آفات حوزه گیاهان و سبزینه‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند به هر نوع سبزینه‌ای حمله کند.

وی ادامه داد: منشأ این آفت از صحرای عربستان و سودان بوده که  برای تغذیه بیشتر پس از بالغ شدن به سمت فضای سبزتر حرکت می‌کند به همین دلیل با مهاجرت به سمت جنوب ایران با این آفت مواجه شدیم.

 سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه این آفت قابلیت پرواز طولانی‌مدت را دارد و مسافت 200 تا 400 کیلومتری را ظرف 24 ساعت طی می‌کند، اظهار داشت: این حشره از فاصله 200 کیلومتری موقعیت مقصد پروازش را تشخیص داده و به سمت ‌آن حرکت می‌کند.

میر، با بیان اینکه  ملخ صحرایی ۲ گرم وزن دارد و به مقدار وزنش روزانه تغذیه می‌کند، گفت: با توجه به جمعیت زیاد دسته‌‌های ملخ (حدود 50 میلیونی)  وقتی در فاز تهاجمی قرار بگیرند، خسارات زیادی را به سبزینه‌های موجود در منطقه مورد تهاجم وارد کنند.

وی این حشره را از نظر تولیدمثل نیز منحصربه‌فرد خواند و گفت: وقتی ملخ بالغ صحرایی وارد فضای جدیدی می‌شود به محض آماده بودن شرایط، اقدام به جفت‌گیری و تولیدمثل می‌کند. فضای جفت‌گیری برای این حشره باید 12 درصد رطوبت داشته باشد که این میزان رطوبت در حاشیه خلیج‌فارس و استان‌های جنوبی وجود دارد. 

 سخنگوی سازمان حفظ نباتات افزود: شرایط آب و هوایی 25 تا 26 درجه شرایط مطلوب جفت‌گیری ملخ‌ها است که به راحتی به تخم‌ریزی اقدام می‌کنند. ملخ‌ها تخم‌هایشان را در عمق حدود 7 تا 10 سانتی‌متری خاک قرار می‌دهند و هر یک ملخ ماده حدود 150 تا 200 نوزاد ملخ پدید می‌آورند. 

میر ادامه داد: به همین دلیل جمعیت ملخ‌ها به سرعت تکثیر می‌شود و باید به مبارزه با تکثیر این حشره بپردازیم. 

وی با اشاره به اینکه از 7 بهمن ماه سال گذشته و در اولین موعد تخم‌ریزی ملخ‌ها در بندر نخیلو هرمزگان عملیات مبارزه با این آفت آغاز شده است، گفت: تا امروز به میزان 864 هکتار از اراضی کشور برای مقابله با آفت ملخ سمپاشی شده است.

 سخنگوی سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا امروز با توجه به خطر موجود هیچ گونه خسارت کشاورزی به کشور وارد نشده است.

میر با بیان اینکه ملخ‌ها معمولاً در بیشه‌زارها و حاشیه دریاها به جفت‌گیری و سکونت اقدام می‌کنند، اظهار داشت: به همین دلیل باید با سرعت عمل به «کانون‌کوبی» اقدام کرده و اجازه ندهیم که این آفت وارد مزارع و باغات کشتزارهای کشور شود.

به گفته وی، سمپاشی‌ها تا اواخر تیر ماه ادامه خواهد داشت و با توجه به ریزش‌های پی در پی بالای 120 باره هجوم ملخ که هر روز حداقل 2-3 ریزش برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به  وضعیت آب و هوایی این وضعیت تا اواخر تیر ماه ادامه خواهد یافت.

 سخنگوی سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: آفت ملخ به صورت کامل ریشه‌کن نمی‌شود و برای ریشه‌کنی کامل آن باید یک تا 2 سال آینده مبارزه ادامه یابد.