۰ نفر

غفلت از میزان خسارت به خاک کشاورزی در سیل اخیر

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
کد خبر: 350603
غفلت از میزان خسارت به خاک کشاورزی در سیل اخیر

معاون آب و خاک وزارت جهاد با اشاره به اهمیت خاک کشاورزی در امنیت غذایی گفت:باید انجمن علوم خاک و موسسه تحقیقات خاک و آب بررسی کنند که سیل های اخیر به چه میزان بر روی منابع خاک آسیب وارد کرده و راهکار جلوگیری از آن چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اهمیت خاک برای امنیت غذایی کشور کمتر از آب نیست، و توجه به این مولفه مهم برای تامین غذای کشور فراموش شده است به طوری که میزان فرسایش خاک کشور به 16 تن در هکتار رسیده است و این رقم بسیار بالا و خیلی بالاتر از استاندارهای جهانی است.

همین 10 سال پیش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی میزان فرسایش خاک را 9 تن در هکتار می‌گفتند که افزایش این رقم طی کمتر از یک دهه بسیار بالاست.

علیمراد اکبری در چهاردهمین همایش سالیانه علوم خاک ایران گفت: «سعی مان بر است تا گفتمان خاک را در جامعه و بین دولتمردان، کارشناسان، بهره برداران، صاحبان فکر و تصمیم جا بیندازیم.»

در سیل‌های اخیر که در منطقه شمال و جنوب کشور خسارت‌های زیادی وارد کرد، خسارت به خاک مرغوب کشاورزی شاید مغفول ماند اما اهمیت و خسارت آن بیشتر از هر چیزی باید مورد توجه باشد.

زمان لازم برای تولید یک سانتی‌متر خاک از 700 تا 4000 سال است، این طیف بالا به دلیل شرایط آب و هوایی هر منطقه متفاوت است،‌هر چه تفاوت و نوسان دمایی زیادتر و رطوبت بیشتر باشد زمان تشکیل خاک‌ کمتر می‌شود.

اکبری ادامه داد: امسال در ۲۶ تا ۲۹ استان درگیر بحث سیل بودیم ولی در استان هایی که به صورت مستقیم همچون استان های گلستان، خوزستان و لرستان درگیر سیل بودند به منابع خاک خیلی آسیب رسیده است.

وی گفت: باید انجمن علوم خاک و موسسه تحقیقات خاک و آب برنامه ای تدوین کنند که چه اتفاقی افتاده و این سیل ها به چه میزان بر روی منابع خاک تاثیر گذاشته و برنامه ها برای آسیب کمتر چیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است باید ارتقاء جایگاه و منزلت خاک بایستی مورد توجه قرار گیرد و برای رسیدن به این هدف باید در استان ها تلاشها و پیگیری های بیشتری انجام شود و بهره برداران و برنامه ریزان نیز به آن توجه کنند.

وی با تاکید براینکه جایگاه خاک ،این عنصر حیاتی باید در جامعه و دنیا مطرح شود، گفت: بیشتر کشورها برای موضوع خاک برنامه داشته و کار می کنند زیرا آن را رکن اساسی تولید و توسعه می دانند.

اکبری ادامه داد: هیچ توسعه ای در دنیا بدون توجه به آب و خاک مفهوم ندارد زیرا تمدن های دنیا همیشه در کنار بحث آب و خاک شکل گرفته اند.

معاون  آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از شاخص های انتخاب کشاورز نمونه از این به بعد باید مساله خاک باشد و شاخص های اصلی را تنها عناوینی همچون بهره وری آب و یا آبیاری تحت فشار قرار ندهیم.

وی از جمله این شاخص ها را چگونگی حفاظت خاک در مزرعه و جلوگیری از آلودگی خاک عنوان کرد.