۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درآمد حداقل 200میلیارد تومانی ماهی قرمز در شب عید

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
کد خبر: 341312
درآمد حداقل 200میلیارد تومانی ماهی قرمز در شب عید

ماهی قرمز چندسالی است که مهمان ناخوانده سفره های نوروز ایرانی ها شده است. بررسی ها نشان می دهد حضور این آبزی بر سفره نوروز که مخالفان سرسختی از مدافعان حقوق حیوانات تا سنت دوستان دارد، حداقل 200 میلیارد تومان برای دست اندرکاران تولید تا عرضه آن درآمدزایی دارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ هر ساله تقریبا از اواخر بهمن تشت های ماهی قرمز در معابر و خیابان ها نوید  نزدیک شدن نوروز را می دهد. اولین مشتریان بساط ماهی گلی فروشان نیز کودکان هستند که مشتاقانه به حرکت ماهی ها در تشت های پر آب دستفروشان زل می زنند.

هر ساله تولید و عرضه این آبزی تازه وارد بر سفره ی نوروز ایرانی ها درآمدی را نصیب فعالان حوزه پرورش این ماهی می کند. اما امسال میزان درآمد آن ها چقدر است؟

بسته به نوع ماهی ، سلامت و سرحال بودن آن قیمت ها متفاوت است. پرس و جو در بازار نشان می دهد قیمت ها از 500 تومان تا 15 هزار تومان متغییر است، اما بیشتر ماهیان که مشتریان عام دارند در حدود 2 هزار تومان به فروش می رسد.

محمدحسن الهی، کارشناس مسئول ماهیان زینتی سازمان شیلات کشور، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین میزان تولید انواع ماهی قرمز در ایام نوروز را بیش از 80 تا 100 میلیون قطعه عنوان می کند.

به گفته وی؛ گران ترین ماهی های مخصوص سفره عید، گلدفیش با قیمت هر قطعه 15 هزارتومان و بلک مور با قیمت 5 هزارتومان است.

الهی عمده ماهی های عرضه شده برای سفره نوروز را ماهی گلی دانست که متوسط قیمت 2 هزار تومان برای آن منطقی است.

"با این اطلاعات می توان تخمین زد در کمتر از یک ماه ماهی گلی حداقل 200 میلیارد تومان برای دست اندرکاران تولید تا عرضه آن درآمدزایی دارد". 

به ماهی قرمز دست نزنید

این کارشنان سازمان شیلات کشور به خریداران ماهی سفره نوروز توصیه کرد که خرید خود را از مراکز معتبر فروش ماهیان زینتی دارای مجوز انجام دهند.

الهی ادامه داد: حتما در هنگام خرید توجه داشته باشید که ماهی در مخزن های مخصوص و استاندارد نگهداری شود.

وی با تاکید بر اینکه هرگز به ماهی قرمز دست نزنید از مردم خواست در هنگام تعویض آب از دست کش یا توری های مخصوص برای گرفتن ماهی استفاده کنند.

الهی دمای آب مناسب برای نگهداری ماهی قرمز را 24 درجه عنوان کرد و افزود: آبی که ماهی در آن نگهداری می شود باید کلرزدایی شود و این کار را می توان با قرار دادن آب به مدت 2 تا 3 ساعت در فضای باز انجام داد.

این کارشناس درباره شکل ظاهری ماهی قرمز نیز گفت: پوست ماهی باید شاداب ، بدون لک و خونمردگی باشد.

الهی همچنین توصیه کرد که غذا دهی به ماهی قرمز به میزان اندک و با فاصله چند روز انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد که مردم از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه یا دریاچه ها خودداری کنند و رهاسازی را تنها در محل های تعیین شده توسط شهرداری انجام دهند.