۰ نفر

شرایط جدید ترانزیت خشکبار اعلام شد

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶
کد خبر: 341290
شرایط جدید ترانزیت خشکبار اعلام شد

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی بخشنامه ای برای رفع مشکلات ترانزیت میوه، آجیل و خشکبار به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ و اعلام کرد که یک کانتینر از محموله به عنوان وثیقه در مبدا نگهداری می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، چنانچه محموله پروانه ترانزیتی بیش از یک کانتینر باشد پس از اخذ تضامین قانونی لازم (ارانه تضامین بیمه ای معادل حقوق ورودی )، یک کانتینر از محموله مورد نظر به عنوان وثیقه در مبدا نگهداری می شود و مابقی محموله با رعایت قوانین و مقررات به گمرک مقصد هدایت و پس از وصول به مقصد کالای باقیمانده ارسال می شود.
براساس تبصره این بخشنامه، با توجه به سریع الفساد بودن میوه از نگهداری بخشی از محمولات مربوطه خودداری می شود. 
همچنین در ادامه این بخشنامه درباره پروانه هایی که شامل یک کانتینر باشند نیز قید شده که چنانچه شرکت حمل و نقل اظهار کننده دارای پرونده قاچاق یا تخلف گمرکی نباشد، همچون گذشته نسبت به انجام تشریفات قانونی ترانزیت (ارائه تضامین بیمه ای معادل حقوق ورودی ) اقدام خواهد شد. 
چنانچه شرکت حمل و نقل اظهار کننده دارای پرونده قاچاق یا تخلف گمرکی باشد، ارسال محمولات مربوطه نیاز به اخذ حقوق ورودی و یک برابر ارزش کالا به شکل سپرده نقدی و با ضمانتنامه بانکی امکان پذیر است. 
مسئولیت اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی گمرکات بوده و ناظرین حوزه های نظارت گمرکات استان ها نیز به ترتیب مقتضی بر اجرای این بخشنامه نظارت لازم را باید داشته باشند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران بیستم اسفند ماه گفت: امسال با وجود نوسان نرخ ارز به دلیل عرضه بالای آجیل و خشکبار و کاهش تقاضا (پایین بودن قدرت خرید مردم) در 20 روز گذشته افزایش قیمت نداشتیم و به نظر می رسد در هشت روز پایانی سال نیز افزایش قیمتی در این محصولات نباشد.
سالانه در کشورمان حدود 200 هزار تن پسته، 160 هزار تن کشمش، 150 هزار تن مغز گردو، یک میلیون و 200 هزار تن خرما، 35 تن انجیر، 50 هزار تن بادام درختی ، 330 تن لوبیا، 90هزار تن عدس، 300 هزارتن نخود و 270 تن زعفران تولید می شود. 
اکنون سالانه بیش از 2 میلیارد دلار انواع خشکبار ایران به بیش از 50 کشور جهان از جمله آلمان ،آمریکا، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، پرتغال، کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات متحده عربی،کویت، کشورهای آسیائی چین ،کره جنوبی، ژاپن، استرالیا ،روسیه صادر می شود.