۰ نفر

مدیرعامل شرکت پشتبانی امور دام عنوان کرد:

توزیع گوشت منجمد تنظیم بازاری به گروه‌های هدف/ ادامه توزیع گوشت مرغ گرم تنظیم بازاری تا پایان تعطیلات نوروز

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۵
کد خبر: 337015
توزیع گوشت منجمد تنظیم بازاری به گروه‌های هدف/  ادامه توزیع گوشت مرغ گرم تنظیم بازاری تا پایان تعطیلات نوروز

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، گفت: براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت گوشت گوساله منجمد تنظیم بازاری باقیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار گروه‌های هدف قرار می گیرد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی، حمید ورناصری در حاشیه بازدید از کشتی های حامل نهاده های دام در بندر امام خمینی ره با تاکید بر اینکه توزیع گوشت گرم تنظیم بازاری به رول گذشته ادامه دارد، اظهار کرد: شبکه‌های توزیع گوشت منجمد تنظیم بازاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد و این وزارتخانه به دنبال تعیین گروه‌های هدف برای توزیع این محصول است.

وی ادامه: بر اساس تصمیم این وزارتخانه گوشت منجمد تنظیم بازاری در میان کارکنان ارگان های دولتی و فرهنگیان و گروه‌های دیگر توزیع خواهد شد.

ورناصری درباره قیمت و توزیع مرغ تنظیم بازاری نیز گفت: توزیع گوشت مرغ گرم تنظیم بازاری با قیمت دولتی تا پایان نوروز ادامه می یابد.

وی قیمت مرغ تنظیم بازاری برای مصرف کننده را 11 هزار و 500 تومان عنوان کرد و افزود: عرضه در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می شود.

 ورناصری در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه واردات برخی از نهاده های دامی در سال جاری تا 20 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: افزایش واردات به دلیل پیش‌بینی‌ مشکلات احتمالی ناشی از تحریم ها انجام شده است.

وی یادآور شد: در ماه های ابتدایی سال جاری به دلیل مشکلات حمل و نقل مجبور شدیم که نیاز استان‌ها را از ذخایر شرکت‌های پشتیبانی  تامین کنیم، اما اکنون مشکلات برطرف شده تامین به شرایط عادی خود بازگشته است.

ورناصری ذخایر انجام شده توسط این شرکت برای  ماه‌های آینده را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در شرایط مناسبی برای تامین خوراک دام هستیم و نیاز کشور  تا سال آینده در انبارها دپو یا در راه کشور است.

وی دلایل گرانی خوراک دام در سال جاری را اینگونه تشریح کرد: بخشی از دلایل افزایش قیمت خوراک دام به خاطر تغییرات نرخ ارز رسمی کشور اتفاق افتاده است چراکه نرخ ارز تخصیص یافته به واردات خوراک دام در فروردین 1396، 3 هزار و 250 تومان، در اسفند ماه سال 1396، 3700 تومان است، اما در فروردین سال جاری به 4200 تومان رسید که این نرخ تا به امروز ثابت مانده است.

ورناصری اضافه کرد: قیمت هرکیلوگرم ذرت در اردیبهشت ماه سال جاری 1350 تومان بوده که هم اینک نیز نرخ هر کیلوگرم ذرت همان 1350 تومان در بندر امام است و نرخ کنجاله سویا در اردیبهشت ماه سال جاری 2800 تومان بود که نرخ این محصول امروز در بندر امام خمینی ره 2450 تومان است.

وی با بیان اینکه نهاده تا به دست مرغداران برسد کرایه حمل به آن افزوده می شود، بیان کرد: نرخ حمل در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است به نحوی که کرایه حمل نهداه دامی در سال جاری 2.5 برابر افزایش داشته است.

ورناصری گفت: متوسط کرایه حمل در کشور در سال جاری اگر 100 تومان بود به حدود 250 تومان برای هر کیلوگرم رسیده است که این امر بر قیمت نهایی خوراک دامی که به دست مرغداران می‌رسد تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها ارتباطی به کمبود آنها ندارد گفت: نهاده دامی بیشتر از نیاز به کشور وارد شده است اما فضاسازی‌هایی که در کشور انجام می شود تا بازار را برهم بزنند.  

ورناصری توان نقدینگی پایین مرغدارن را دلیل دیگر افزایش قیمت نهاده در بازار عنوان کرد و گفت: مرغدارن برای تهیه خوراک دام و طیور مورد نیاز خود به صورت غیرنقدی به سراغ واسطه‌هایی رفته اند که موجب گرانتر شدن نهاده های دامی و  افزایش هزینه‌های تولید آنها شده است.

ورناصری افزود: علی رغم تمام مشکلات این اطمینان در میان مرغداران وجود دارد که موجب افزایش میزان جوجه‌ریزی آن ها در سال جاری شده است که این امر نشان می دهد مرغداران از شرایط تامین دان در آینده اطمینان دارند.