۰ نفر

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:

کاهش قاچاق دام زنده در هفته‌های اخیر

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 336471
کاهش قاچاق دام زنده در هفته‌های اخیر

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش قاچاق دام زنده در هفته‌های اخیر با همکاری و تلاش همه دستگاه‌های مسئول خبر داد و گفت: همکاری مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضائی در زمینه مبارزه با قاچاق دام زنده وجود دارد، اما در این زمینه با کسی تعارف نداریم و نام دستگاه‌های مقصر و آن‌هایی که کم‌کاری کنند را اعلام می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قاچاق دام زنده یکی از عمده‌ترین عواملی است که به اذعان بسیاری از مسئولان دولتی و قضائی، گرانی گوشت قرمز در بازار را طی ماه‌های اخیر رقم زد اما علی مویدی - رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز - در این باره گفت که همه تقصیر گرانی گوشت قرمز را به گردن قاچاق دام زنده نیندازیم چون عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا این مشکل در بازار گوشت قرمز به وجود بیاید و قاچاق دام زنده یکی از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه گوشت قرمز هم مانند سایر اقلام و کالاها در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است، افزود: ابلاغ و اجرای همزمان دستورالعمل جدید در زمینه جابه جایی دام زنده از استانی به استان دیگر در کاهش قاچاق دام زنده که طی هفته‌های گذشته کاملاً مشهود بوده، بسیار اثرگذار است و همه دستگاه‌ها در این مدت تلاش خوبی کردند اما کافی نیست و باید هماهنگی‌های بیشتری بین متولیان امر صورت گیرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی همچون نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی و غیره تا قبل از ابلاغ دستورالعمل جدید جابه جایی دام زنده، مقررات شفاف و روشنی در اختیارشان نبوده که بتوانند با این مسئله برخورد درست و مناسبی داشته باشند، یعنی اینکه در دستورالعمل قبلی به صراحت به این مسئله اشاره‌ای نشده است و موانع قانونی در این زمینه وجود داشت که در حال حاضر و در دستورالعمل جدید این موانع برداشته شد و هم‌اکنون دستگاه‌های متولی همچون سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های انتظامی قدرت تصمیم‌گیری بیشتری دارند.

مویدی با بیان اینکه اگر دستگاهی در زمینه مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق دام زنده کوتاهی کند، نام آن را اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: با وجود اینکه کاهش قاچاق دام چشمگیر بوده است اما برای حل این مشکل نیازمند تدابیر مشترک بین‌دستگاهی بیشتری هستیم و بایستی اتفاق بیافتد، به گونه‌ای که جابه جایی دام زنده از استان‌های مرکزی به سمت استان‌های مرزی دارای شرایط خاص باشد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان دستگاه بالادستی موظف به برقراری تعامل بین دستگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما تعاملی بوده و همه متولیان امر از سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمل و نقل و غیره بایستی دست به دست هم بدهند که بتوانند نقش اساسی در این زمینه ایفا کنند. اساساً فلسفه ستاد همین است و با نگاه هماهنگی و به صورت فرابخشی عمل کرده و خواهد کرد. ناجا هم یکی از این دستگاه‌ها است و هم‌اکنون بیشترین تلاش را در این زمینه انجام می‌دهد.