۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

​فروش سموم قاچاق با قیمت‌ نجومی/ افزایش 3برابری قیمت سم دولتی!

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 335466
​فروش سموم قاچاق با قیمت‌ نجومی/ افزایش 3برابری قیمت سم دولتی!

نایب رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکارن ایران گفت: مواد اولیه تولید سم و سم های آماده مصرف با ارز دولتی 4200 تومان وارد می شود، اما با قیمت 2 تا 3 برابر نرخ ارز آزاد به دست کشاورزان می رسد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه کشاورزان از حمایت ارزی دولت از نهاده های کشت بی بهره اند، اظهار کرد: دولت با پرداخت ارز 4200 تومان برای ورود مواد اولیه تولید سم و سم های آماده به تجار به دنبال تامین این نهاده با قیمت مناسب برای کشاورزان است، اما در عمل آنچه به دست کشاورزان می رسد با قیمت 2 تا 3 برابر نرخ ارز آزاد است.

وی ادامه داد: اگر مبنای قیمت را افزایش نرخ ارز از 3800 تومان به 4200 تومان قرار دهیم حداکثر افزایش قیمت سم باید 15 تا 20 درصد باشد، اما گاهی بیش از 60 درصد است.

به گفته ایمانی؛ سم علف کشی که هر لیتر آن سال گذشته 140 هزار تومان بود اکنون با قیمت کمتر از 300 تا  400 هزارتومان تومان در بازار یافت نمی شود. 

وی ضعف نظارت و رصد از واردات تا عرضه را دلیل گران فروشی و نابسامانی بازار سم کشاورزی در کشور دانست.

نایب رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکارن ایران؛ الزام به درج قیمت بر روی سموم، صدور فاکتو فروش در مراکز عرضه سموم و حضور دائم ناظر در مراکز عرضه را از راهکارهای جلوگیری از گران فروشی در بازار سم کشاورزی بر شمرد.

ایمانی همچنین از ورد سموم آماده به کشور به صورت قاچاق و فروش آن ها با قیمت های نجومی خبر داد.