۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

ضرورت افزایش ردیف بودجه برای خرید گندم از کشاورزان

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 327161
ضرورت افزایش ردیف بودجه برای خرید گندم از کشاورزان

نایب رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکارن ایران گفت: مجلس کمی بیش از8 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم از کشاورزی ردیف بودجه در نظر گرفته است در حالی که اعتبار مورد نیاز برای خرید تضمینی این محصول بیش از 16 هزار میلیارد تومان است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر ضرورت افزایش ردیف بودجه برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان، اظهار کرد: لازم است نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق به این موضوع توجه داشته باشند که بی توجهی به تعیین ردیف بودجه مناسب برای خرید گندم می‌تواند دولت را در پرداخت مطالبات کشاورزان با مشکلات جدی رو به رو کند.

وی ادامه: تاخیر در پرداخت و اختلال در کشت گندم در سال آینده از نتایج مشکلات دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران خواهد بود.

ایمانی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشاورزان، افزود: قیمت 1600 تومان تعیین شده برای خرید هر کیلوگرم گندم تنها پاسخگوی هزینه تولید با 20 درصد سود برای کشاورزان است و مخارج روزمره زندگی آن‌ها را پوشش نمی دهد در این شرایط تاخیر در پرداخت بهای محصول نیز می‌تواند فشار روانی و اقتصادی بر آنان را تشدید کند.

به گفته وی؛ همراه با ردیف بودجه 8 هزار میلیاردی منابع دیگری که مجلس برای پرداخت بهای گندم به گندمکاران در نظر گرفته است شرکت بازرگانی دولتی ایران، منابع بانکی و اوراق خزانه اسلامی هستند.

ایمانی با تاکید بر اینکه منابع تعیین شده توان تامین کافی و به موقع اعتبار برای خرید گندم را نخواهند داشت، اظهار کرد: افزایش ردیف بودجه تعیین شده ضروری است و باید مجلس آن را مد نظر قرار دهد.

نایب رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکارن ایران سطح زیر کشت گندم دیم را 3 میلیون و 800 هزار هکتار و سطح زیر کشت آبی این محصول را 2 میلیون و 35 هکتار عنوان کرد.

ایمانی پیش بینی کرد: میزان تولید گندم در سال زراعی جاری به 13 میلیون تا 13 میلیون و 500 هزار تن برسد.