۰ نفر

حجتی: توقف تولید محصولات کشاورزی به بهانه کم آبی قابل قبول نیست

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 326069
حجتی: توقف تولید محصولات کشاورزی به بهانه کم آبی قابل قبول نیست

وزیر جهادکشاورزی گفت: توقف یا محدود کردن برخی محصولات کشاورزی به بهانه کم آبی قابل قبول نیست و با استفاده از دانش و ابزارهای موجود می توان بر این مشکلات غلبه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز سه شنبه در آیین سی و سومین دوره معرفی 158 کشاورز نمونه ملی و برتر بخش کشاورزی در محل سازمان تحقیقات کشاورزی در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر ایجاد محدودیت برای تولیدات کشاورزی اظهار داشت: کشور دارای ظرفیت و پتانسیل بالا در بخش کشاورزی است.

حجتی اظهار داشت: همانطور که کشاورزان نمونه ثابت کرده اند، اگر تولید سایر کشاورزان را به اندازه یک سوم تولید نمونه‌های کشوری برسانیم، علاوه بر خودکفایی، مشکل کم آبی هم رفع می شود.

وی ادامه داد: برخی از سردلسوزی برای محیط زیست و مشکلات و گرفتاری هایی که ما هم به آن واقفیم، اظهار می کنند که نباید تولید داشته باشیم و یا باید برای تولید برخی محدودیت ها ایجاد شود، چنین سخنانی قابل قبول نیست زیرا در سایه تلاش و بکارگیری علم، دانش، تکنولوژی و استفاده از ابزارهای موجود دستاوردهای خوبی در این بخش ایجاد شده است.

حجتی خاطرنشان ساخت: در بخش تولیدات کشاورزی شاخص میزان کمی تنها مد نظر نیست بلکه مسایل زیست محیطی و سلامت غذایی، بهره وری آب هم مورد توجه کشاورزان قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: به طور قطع دست یابی به دستاورد های همه کشاورزان در بخش تولید علاوه برافزایش حجم تولیدات، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری را به دنبال خواهد داشت که این امر برای محدودیت برخی منابع آبی کافی است.

حجتی درباره مدیریت مصرف آب گفت: زمانی که ما می گفتیم محدودیت آب نداریم، برخی تصور می کردند ما به دنبال افزایش فشار بر منابع آبی هستیم، در حالی که کشاورزان نمونه با عملکرد خود ثابت کردند چنین موضوعی درست نیست. 
حجتی تصریح کرد: براساس آمارها گندمکار نمونه کشور امسال موفق به تولید ۱۳ هزار و ۵۷۱ کیلوگرم گندم در هر هکتار شده در حالی که متوسط تولید گندم دیم و آبی کشور سه هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است. 
وی با بیان این که برای گندم دیم انتظار نداریم که بتوان کاری انجام داد، اظهار داشت: اکنون 2 میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار گندم آبی داریم که می توانیم افزایش تولید در واحد سطح را ارتقا دهیم و آن را به میزان نمونه کشوری نزدیک کنیم. 
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد در اوایل دهه ۹۰، سالانه حدود هفت میلیون گندم وارد کشور می شد اما در سالهای اخیر نیازی به واردات نداریم.
وزیر جهاد کشاورزی درباره تولیدات دیگر بخش کشاورزی گفت: کشاورز نمونه ما امسال 173 تن چغندر در هکتار تولید کرده در حالی که در سال 92 این میزان برای چغندرکار نمونه ما ۱۳۶ تن بود؛ همان زمان متوسط تولید کشوری این محصول چهار میلیون تن در هکتار بود. 
حجتی تصریح کرد: سال گذشته این عدد (تولید چغندر) به هشت میلیون تن در هکتار رسید که منجر شد مشکل شکر کشور حل شود و با افزایش بهره وری آب، ما به مرز خودکفایی در این محصول رسیدیم. 
به گفته وی، در دهه 70، به ازای مصرف هر مترمکعب آب نزدیک 200 گرم شکر تولید می شد، اکنون به ازای هر مترمکعب 600 گرم شکر تولید می شود. 
وزیر جهادکشاورزی گفت: میانگین تولید کشاورز نمونه در بخش برنج 12 تن شلتوک در هکتار است که بین 7.5 تا 8 برنج سفید تولید می شود.
وی اضافه کرد: امسال تولید کننده نمونه کشور 7 هزار و ۱۰۰ کیلوگرم کلزا تولید کرده درحالی که متوسط کشوری 2 هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است؛ امسال نیز وضعیت خوبی در تولید کلزا داریم به طوری که تولید این محصول نسبت به 2 سال قبل ۶ برابر و نسبت به سال قبل 2 برابر شده است. 
به گفته حجتی، پس از سالها نگرانی ما در زمینه وابستگی به واردات روغن خام کاهش یافته که این امر را نیز مرهون عمل و تجربه کشاورزان نمونه هستیم. 
وی ادامه داد: در تولید سیب درختی 165 تن تولید داریم که متوسط کشوری آن 16 تن در هکتار است یعنی این میزان به 10 برابر و در محصول زیتون به 15 برابر رسیده است. 
وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: در حوزه پرورش ماهی در قفس اگر به حجم تولید یک میلیون تن در سال برسیم، رقم چشمگیری خواهد بود زیرا اکنون کل حجم تولید صید و صیادی و پرورش ما بین یک میلیون تا 1.1 میلیون تن است. 
حجتی با تاکید بر اینکه خودکفایی در تولیدات کشاورزی آرزوی دوری نیست، افزود: در شرایطی می توانیم نیاز کشور را در داخل تامین کنیم و در بازارهای خارجی به دنبال غذا نباشیم که تولید و تولید کننده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
وی ادامه داد: ما واژه «نه» و «نمی شود» برای ارباب رجوع که کشاورزان هستند، نداریم؛ به همکاران اعلام کرده ام که از این واژه ها استفاده نکنند و حتی این واژه ها را از فرهنگ لغات خود حذف کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: ما سعی داریم قیمت محصولات کشاورزی از حداقل نرخ تمام شده پائین تر نیاید تا تولید کننده متضرر شود همچنین محصول ما نیز برای دیگر کشورها گران نشود، در واقع باید همه را با هم ببینیم تا مشکلی ایجاد نشود. 
وی با اعلام اینکه به طور مرتب و روزانه قیمت ها توسط وزارت جهاد کشاورزی، شخص رئیس جمهوری و در جلسات دولت پیگیری می شود، گفت: زمانی که در موضع مدیریت یک کشور پهناور هستیم، محدودیت های زیادی داریم و باید با مدنظر قرار دادن همه مشکلات کشور را اداره کنیم. 
حجتی اظهار داشت: ملاحظه می کنید در شرایط تحریم ها نفت خود را با هزار سختی می فروشیم تا اقلام مورد نیاز کشور تامین و وارد کنیم در حالی که قیمت آنها بیش از قیمت های واقعی است. 
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم می توانیم حتی در بیابان های ایران نیز تولید محصولات مقاوم همچون خارشتر را داشته باشیم که علاوه بر داشتن بین 9 تا 9.5 درصد پروتئین می تواند محافظ خاک باشد که البته اکنون این محصول به میزان هفت تن در هکتار برداشت می شود. 
حجتی با بیان این که نباید کم کاری و تنبلی خود را گردن کمبود ظرفیت و اقلیم بیندازیم، گفت: برخی مدعی هستند که متوسط بارش ما از متوسط جهانی کمتر است بنابراین میزان آب کشور محدود است در حالی که نباید متوسط بارندگی را به سرزمین تقسیم کنیم بلکه باید از این افراد بپرسیم برای مناطقی همچون شمال کشور که میزان بارش سالانه بالایی دارند، چه اقداماتی انجام داده اید؟ 
وی افزود: وضعیت بارش در شمال کشور در حدی است که زراعت چوب می تواند در این منطقه درآمدش از برنج پیشی بگیرد. 
وزیر جهادکشاورزی اظهارداشت: در دهه های گذشته دولت تعداد محدودی واحد و باغ تولیدی نمونه داشت اما اکنون واحدهای نمونه در بخش های مختلف کشاورزی افزایش قابل توجهی پیدا کرده که در خودکفایی موثر است. 
وی ضمن قدردانی از تلاش کشاورزان نمونه ابراز امیدواری کرد همکارانش در بخش تحقیقات، واحدهای تولیدی کشاورزان نمونه به عنوان مراکز نمونه ترویجی و آموزشی برای سایر کشاورزان تبدیل کنند. 
امروز در سی و سومین دوره معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی علاوه بر تجلیل از 158 کشاورز برتر از تمبر یادبود و نرم افزار کاربردی بخش کشاورزی در سالن فجر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تهران رونمایی شد. 
امروزه بیش از 122 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در بخش های مختلف دام، طیور و آبزیان، زراعی و باغی تولید و عرضه می شود. ​