۰ نفر

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،

نگرانی از میوه شب عید وجود ندارد/ پرتقال کمتر از ۴هزار تومان شد

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 325306
نگرانی از میوه شب عید وجود ندارد/ پرتقال کمتر از ۴هزار تومان شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه بخش زیادی از ذخیره‌سازی میوه شب عید انجام شده و نگرانی از میوه شب عید وجود ندارد، گفت: قیمت پرتقال در ایام عید کمتر از ۴ هزار تومان و سیب کمتر از ۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ؛ حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفت‌وگو یی، در پاسخ به اینکه شب عید نزدیک می‌شود و مردم نگرانند که آیا میوه شب عید با قیمت مناسب دستشان می‌رسد، گفت: مردم اصلا نگران نباشند، کمیته ملی تنظیم بازار کشور و کمیته راهبردی ملی تنظیم بازار میوه عید، ذخیره‌سازی ۴۰ هزار تن پرتقال، ۳۰ هزار تن سیب را مصوب کرده و قرار است ۲۰ درصد ذخیره‌سازی احتیاطی هم برای سیب و پرتقال در نظر گرفته شود و در مجموع اعتبار کافی برای خرید ۱۰۰ هزار تن تأمین اعتبار شده است.

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی برای تأمین میوه شب عید وجود ندارد، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار تن سیب به استان‌ها حمل و در سردخانه‌ها ذخیره شده و همچنین ۳۰ هزار تن پرتقال هم از سورتینگ‌داران خریداری شده است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

شیرزاد ادامه داد: توان ذخیره‌سازی و توان راهبری نیروهای ما در استان‌ها و ارتباطات ما با شبکه‌ها نشان می‌دهد که امسال هیچ گونه نگرانی از تأمین میوه شب عید وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه با توجه به مصوبه ذخیره‌سازی ۱۰۰ هزار تنی، پس شما هنوز ۵۰ هزار تن نیاز دارید که ذخیره‌سازی کنید و آیا این میزان ذخیره‌سازی می‌تواند میزان نیاز کشور را در ایام عید تأمین کند و این ذخیره‌سازی نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش یا کاهش دارد؟ گفت: ذخیره‌سازی ما امسال نسبت به سال ۹۶ - ۹۷، به میزان ۱۸ درصد افزایش داشته است، میزان ذخیره در سال‌های گذشته که حدود ۳۰ هزار تن سیب و ۴۰ هزار تن پرتقال بود.

شیرزاد در پاسخ به اینکه قرار است این میوه‌ها به چه قیمتی به دست مصرف‌کننده‌ها برسد، گفت: هنوز کمیته راهبری ملی قیمتی را برای میوه شب عید اقدام نکرده است و قرار است این قیمت‌گذاری در اسفند ماه انجام شود و« ما مطمئنیم که قیمت‌ها پایین خواهد بود.»

پرتقال شب عید کمتر از ۴ هزار تومان و سیب کمتر از ۵ هزار تومان

وی در پاسخ به سوالی که پیش‌بینی شما از قیمت‌ها چیست، گفت: امیدواریم این دو میوه در ایام عید با حداقل قیمت دست مردم برسد و فکر نمی‌کنم که پرتقال از ۴ هزار تومان بیشتر باشد، اما در مورد سیب به دلیل اینکه این محصول به دلیل سرمای بهاره امسال ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داشت و اینکه ما شکوفه دوم سیب را که خریداری می‌کنیم، اگر تبدیل به میوه سیب بشود، خاصیت ماندگاری در انبار آن کمتر می‌شود، به نظر می‌رسد قیمت سیب اندکی از آنچه که حدس می‌زدیم بیشتر باشد و قول می‌دهم که بیشتر از ۵ هزار تومان نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه آیا نارنگی هم ذخیره‌سازی شده است، گفت: ذخیره‌سازی نارنگی در برنامه کمیته راهبری ملی نیست و ما این دو میوه را که به عنوان سبد اصلی میوه شب عید است را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

شیرزاد ادامه داد: ما سعی می‌کنیم قیمت‌ها را پایین‌تر بیاوریم چون احساس ما این است که مردم امسال به میوه ارزان قیمت نیاز بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه قرار بود وزارت صمت مسئول ذخیره‌سازی میوه شب عید باشد، گفت: از اردیبهشت که بحث تنظیم بازار میوه آغاز شد تا ۲۰ آذر صنف و صنوف و وزارت صمت مسئول ذخیره‌سازی بودند اما از ۲۰ آذر به بعد این مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و این وزارتخانه با محوریت سازمان مرکزی تعاونی روستایی مکلف به تأمین و ذخیره‌سازی شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه این میوه‌ها به چه قیمتی از باغداران خریداری می‌شود، گفت: سیب معمولاً مرداد ماه از کشاورزان خریداری می‌شود و ما در ۲۰ آذر برای سیب مکلف به تأمین و ذخیره‌سازی شدیم و لذا مجبور هستیم از سردخانه‌ها و سورتینگ‌داران خریداری کنیم و بر اساس کیفیت سیب از ۵۲۰۰ تومان تا ۶۹۰۰ تومان متغیر است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در صحبت‌های ابتدایی اعلام کرد قیمت سیب برای شب عید کمتر از ۵ هزار تومان خواهد شد اما با۵۲۰۰ تومان تا ۶۹۰۰ تومان که از سردخانه‌ها و سورتینگ‌داران انجام می‌دهند، این سوال است که چگونه می‌توان این میوه‌ها را به کمتر از ۵ هزار تومان در بازار فروخت.

شیرزاد در زمینه پرتقال هم گفت: این محصول بر اساس قیمت مصوب از سر درخت  ۱۶۸۰ تومان و از سورتینگ‌داران و سردخانه‌ها به قیمت ۳ هزار تا ۳۱۰۰ تومان خریداری می‌شود و سعی می‌کنیم که با قیمت پرتقال سبد میوه عید را به تعادل برسانیم.

تعیین قیمت خرید میوه شب عیدبه به کمیته راهبری استان‌ها محول شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: به خاطر اینکه قیمت سیب در استان‌ها متفاوت است،‌ قیمت سیب بر اساس مصوبه کمیته ملی تنظیم بازار میوه شب عید به کمیته راهبری استان‌ها محول شد. هر استانی با کشف قیمت همان استان اقدام به فروش خواهد کرد. این کمیته متشکل از نماینده وزارت جهاد کشاورزی، رئیس جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات، نهادهای انتظامی و نهادهای نظارتی هستند و قیمت سیب را کشف قیمت می‌کنند و به ما اعلام می‌کنند و ما بر اساس همان کشف قیمت استانی سیب را خریداری می‌کنیم که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان است و ما مشوق‌هایی را در این زمینه در نظر گرفتیم که به نفع آنها است.