۰ نفر

امسال 90 میلیون دلار کیوی مازندران صادر شد

۶ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 324868
 امسال 90 میلیون دلار کیوی مازندران صادر شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به افزایش 300درصدی صادرات کیوی در سالجاری به خارج از کشور گفت: امسال 90 هزار تن کیوی به ارزش 90 میلیون دلار از مازندران صادر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ سلیمان حاتم نژاد روز پنجشنبه افزود: صادرات کیوی با توجه به افزایش قیمت ارز و با صرفه بودن به لحاظ اقتصادی مورد استقبال زیاد بازرگانان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: باغداران مازندران به عنوان بزرگترین تولید کننده کیوی در کشور امسال 180 هزار تن کیوی از باغ هایشان برداشت کردند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با توجه به کیفیت محصول کیوی مازندران برای صادرات و رغبت صادر کنندگان، امسال حدود 50 درصد محصول کیوی تولیدی مازندران صادر شد.

وی گفت: این درحالی است که سال گذشته در این مدت 30 میلیون دلار کیوی از مازندران صادر شده بود که 10 درصد از ارزش صادرات غیر نفتی استان بود.

حاتم نژاد ادامه داد: بیشترین میزان صادرات کیوی در این مدت به ترتیب به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری های آسیای مرکزی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: به طور میانگین از هر هکتار باغ کیوی درمازندران حدود 15 تا 20 تن محصول برداشت می شود و ایران به لحاظ تولید کیوی درجهان رتبه چهارم را دارا است.

آمارهای موجود نشان می دهد که از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی درکشور، حدود 6 هزار و 500 هکتار باغ کیوی در مازندران بویژه غرب این استان واقع شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیارمناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نورکافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

برداشت کیوی که نام آن برگرفته از یک پرنده بومی مربوط به کشور نیوزیلند است از نیمه دوم ماه آبان آغاز می شود و تا دی ماه ادامه دارد و هم اکنون در کشورهایی چون ایتالیا، نیوزیلند، شیلی، فرانسه، ژاپن و ایالت متحده آمریکا درسطح گسترده ای کشت می شود.

درخت کیوی برای نخستین بار در سال 1347 وارد ایران شد و کاشت آن در سال 1356 پس از آزمایش های پژوهشی بر روی این گونه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی رامسرآغاز شد.

کیوی، مواد غذایی بالا و میزان کالری بسیار پایینی دارد و با داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی دارد.

ویتامین ث موجود در کیوی 2 برابر پرتقال، 6 برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن هشت برابر سیب بوده و از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کند.

بر اساس آمار مراجع رسمی از سطح بیش از هشت هزار هکتار باغ های کیوی کشور، سالانه حدود 222 هزار تن محصول برداشت می شود.