۰ نفر

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی خبرداد

اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا با همکاری فائو/ از خروج سالانه 5میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 324156
اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا با همکاری فائو/ از خروج سالانه 5میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پیش بینی کرد با اجرای برنامه اصلاح نژاد قزل آلای رنگین کمان، ایران ظرف سه تا چهار سال آینده از واردات سالانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده بی نیاز می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، محمد پورکاظمی گفت: در سال ۹۶ بیش از ۵ میلیون دلار برای واردات تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ارز از کشور خارج شد.

وی افزود: برنامه اصلاح نژاد قزل آلای رنگین کمان با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و کشور نروژ انجام می شود و سند کلی این برنامه تهیه و به زودی مراحل عملیاتی آن آغاز می شود.

پور کاظمی در عین حال اظهار داشت: در صورت حمایت از این پروژه احتمال خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور وجود دارد.

وی از تولید ۴ هزار جفت میگو عاری از بیماری تا پایان امسال خبر داد و اظهار داشت: اصلاح نژاد میگو وانامی یکی از پروژه های این موسسه است که در این راستا یک سند ملی را با همکاری شرکت دانش بنیان و مرکز SPF موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در بوشهر تهیه شده است.

پورکاظمی تصریح کرد: ما در سال گذشته در قالب این پروژه ۳ هزار جفت میگو با قابلیت رشد بهتر و عاری از بیماری تولید کردیم.

وی اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی را از دیگر پروژه های این موسسه نام برد و گفت: یک میلیارد تومان از هزینه های این پروژه توسط استانداری خوزستان، ۶۰۰ میلیون تومان از سوی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و ۴۰۰ میلیون تومان نیز توسط این موسسه تامین می شود.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان این که پروژه سه ساله اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی با همکاری مجارستان انجام می شود، اذعان داشت: سند ملی این پروژه نیز تدوین شده و در راستای اجرای آن ۵۰۰ هزار عدد تخم چشم زده اصلاح نژاد شده وارد کشور شده ضمن آن که ما نژادهای بومی کشور را جمع آوری و پلاک گذاری و به اهواز منتقل کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد که کار این پروژه از سال گذشته آغاز و سال ۹۸ به اتمام می رسد.

پورکاظمی به پروژه SPF قزل آلای رنگین کمان نیز اشاره کرد و گفت: دستیابی به دانش فنی و تولید مولد عاری از بیماری های خاص از اهداف این پروژه است.

وی افزود: در حوزه قزل آلای رنگین کمان، بیماری های خطرناکی مانند VHS وجود دارد که موجب تلفات زیادی می شود.

پورکاظمی اعتبار این پروژه مهم را ۶ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: ۳ میلیارد تومان از اعتبارات این پروژه را معاونت علمی ریاست جمهوری، ۱.۵میلیارد تومان استانداری مازندران و ۱.۵ میلیارد تومان دیگر را موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین می‌کند.

وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه تمام شده و امسال دانش فنی تولید مولد عاری از بیماری خاص ماهی قزل آلای رنگین کمان را به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره وضعیت ذخایر آبزیان در آب های جنوب کشور گفت: مطالعات و بررسی های ما در زمینه پایش و ارزیابی آبزیان آب های جنوب کشور در سال گذشته نشان داد که جمعیت بعضی از گونه هایی مانند یال اسبی کاهش و در برخی مناطق جمعیت ماهی حلوا سفید افزایش جزیی داشته است.

وی در مورد ذخایر فانوس ماهیان نیز تصریح کرد: مطالعات و بررسی های سال های قبل این موسسه حاکی از ۲.۳ میلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در آب های دریای عمان است و از این رو ما پیشنهاد صید سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن از این گونه ماهی را پیشنهاد دادیم.

پورکاظمی افزود: عمر این ماهیان کوچک حدود ۳۶۲ روز است و اگر صید نشوند، می میرند و تجزیه می شوند.

وی گفت: تاکید ما بر این است که صید و بهره برداری از فانوس ماهیان نباید به سایر گونه ها آسیب وارد کند، زیرا هر یک از گونه آبزیان، وضعیت ذخایر متفاوتی دارند.

پورکاظمی خاطر نشان کرد که فانوس ماهیان در لایه های میانی آب و در عمق بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر زندگی می‌کنند.