۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

دامپینگ داخلی بر علیه تولید داخل!

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 321992
دامپینگ داخلی بر علیه تولید داخل!

رییس شورای ملی زیتون ایران گفت: برخی افراد در داخل از طریق کشورهای همجوار بر علیه روغن زیتون تولید داخل دامپینگ می کنند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مهدی عباسی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه این افراد از منابع داخلی برای دامپیگ استفاده می‌کنند، اظهار کرد: با قرار گرفتن روغن زیتون در گروه یک کالایی و تخصیص ارز دولتی دست این افراد برای دامپینگ و رسیدن به اهداف خود باز شده است.

وی ادعای برخی از مسئولین وزارت جهادکشاورزی درباره خروج روغن زیتون از گروه یک کالایی را رد کرد و گفت: روغن زیتون از گروه یک کالایی حذف نشده، تنها با پیگیری‌های شورای ملی زیتون به طور موقت جلوی تخصیص ارز دولتی برای واردات آن گرفته شده است.

عباسی با تاکید بر اینکه روغن زیتون تولید داخل توان رقابت با روغن‌های وارداتی با ارز دولتی ندارد، افزود: قیمت هر کیلوگرم روغن زیتون در کشور ترکیه 4 دلار و 4 سنت است، اگر این محصول با دلار دولتی 4200 تومانی وارد شود قیمت آن کمی بیش از 19 هزار تومان می‌شود، در حالی که کارخانه‌ها قبلا هر کیلوگرم روغن زیتون را از تولیدکنندگان داخلی 35 هزارتومان خریداری کرده اند.

به گفته وی؛ در شرایطی که تورم بخش کشاورزی بیش از 150 درصداست کارخانه‌های روغن زیتون تنها 25 تا 30 درصد به قیمت تولیدات خود افزوده اند.

عباسی یادآور شد: اگر روغن زیتون وارد گروه دو کالایی شود با نرخ  8800 تومانی دلار در سامانه نیما، قیمت هر کیلوگرم روغن زیتون وارداتی حدود 36 هزار تومان می‌شود که تقریبا شرایط برابری برای رقابت ایجاد می‌کند.

رییس شورای ملی زیتون ایران از نتایج باقی مانده روغن زیتون در یک گروه یک کالایی را نابودی زیر ساخت‌های تولید در داخل دانست و گفت: در شرایط کنونی حمایت و حفظ تولید داخل از اهمیت زیادی برخودار است و می‌تواند تضمین کننده پایداری امنیت غذایی کشور باشد.

عباسی با انتقاد از بی توجهی به توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: در حال حاضر ایران توانایی تولید نهال زیتون استاندار با قیمت 7 تا 8 هزار تومان دارد درحالی که همین نهال در کشورهمسایه ما ترکیه حدود 40 هزار تومان است، اما به دلیل بی توجهی به توان داخلی و سود بیشتر واردات به صادرات آن توجهی نمی شود.