۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

پاسخ وزارت جهادکشاورزی به دلایل حذف روغن زیتون از گروه یک کالای/ افزایش 1000تنی تولید روغن زیتون در داخل کشور

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰
کد خبر: 321396
پاسخ وزارت جهادکشاورزی به دلایل حذف روغن زیتون از گروه یک کالای/ افزایش 1000تنی تولید روغن زیتون در داخل کشور

از زمان بازنگری دولت در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز 4200 تومانی، روغن زیتون دو بار از گروه یک کالایی حذف و یک بار به این گروه بازگشته است. این رفت و برگشت علاوه بر سردرگمی فعالان حوزه تولید و تجارت این محصول، به دلیل اهمیت آن در سلامت جامعه موجب نگرانی مصرف کنندگان نیز شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ دولت در ابتدا روغن زیتون را از گروه یک کالایی حذف کرد، اما پس از پیگیری های انجام شده توسط انجمن صنفی صنایع روغن زیتون و زیتون شور ایران دوباره به گروه یک کالایی بازگشت. هنوز مدتی کوتاهی از تصمیم دولت برای بازگشت روغن زیتون به گروه یک کالایی نگذشته بود که با درخواست وزارت جهادکشاورزی روغن زیتون از گروه یک کالایی خارج شد. با توجه به نقش پراهمیت روغن زیتون در تامین سلامت مصرف کنندگان چرایی حذف دوباره روغن زیتون را از رحمت الله پریچهر، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، جویا شدیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین مهمترین دلیل درخواست وزارت جهادکشاورزی برای حذف روغن زیتون از گروه یک کالایی را حمایت از تولید داخل عنوان کرد.

پریچهر با تاکید براینکه میزان تولید زیتون در سالجاری در حد مطلوبی قرار دارد، افزود: پیش بینی می شود میزان تولید میوه زیتون در سال جاری به 90 هزارتن برسد.

وی از تصمیم تولید کنندگان زیتون برای افزایش استحصال روغن زیتون خبر داد و گفت: تغییر ذائقه مردم و افزایش تمایل آنها برای مصرف روغن زیتون موجب شده تولیدکنندگان میزان استحصال روغن زیتون را افزایش دهند.

این مقام مسئول همچنین پیش بینی کرد میزان تولید روغن زیتون در سالجاری بیش از 1000 تن معادله 20 تا 25 درصد بیش از سال گذشته باشد.

پریچهر با اشاره به کشت زیتون در 26 استان کشور ، گفت: سطح باغات زیتون کشور در حال حاضر 88 هزار هکتار است که با احتساب فضای سبز به بیش از 120 هزار هکتار می رسد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که در سال جاری میزان تولید روغن زیتون نسبت به کنسرو زیتون افزایش قابل توجهی داشته باشد.

پریچهر در پایان یکی از مهمترین برنامه های وزارت جهادکشاورزی را توسعه و اصلاح باغات زیتون عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم باغات زیتون کشور  15 هزار هکتار توسعه می یابد، همچنین وزارت جهاد کشاورزی برای  اصلاح 46 هزار هکتار از باغات این محصول برنامه ریزی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سال گذشته 5 هزار و 300 تن روغن زیتون در کشور تولید و بالغ بر  6 هزار و 100 تن برای تامین نیاز وارد شد.