۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

پاییز دلپذیر دوقلوزایی در گله‌های دام سبک را افزایش داد/ افزایش تولید به معنای کاهش قیمت نیست

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 314321
پاییز دلپذیر دوقلوزایی در گله‌های دام سبک را افزایش داد/ افزایش تولید به معنای کاهش قیمت نیست

شرایط مساعد آب و هوا در پاییز و تألیف مناسب دو قلو زایی در گله‌های دام سبک کشور را 70 درصد افزایش داده است، اما کارشناسان معتقدند به دلیل مشکلات در توزیع افزایش تولید به معنای کاهش قیمت نیست.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در حال حاضر 70 میلیون راس دام سبک در کشور وجود دارد که 46 میلیون راس آن گوسفند و مابقی بز هستند. از این تعداد گوسفند 27 میلیون راس مولد هستند که در پاییز سالجاری 70 درصد دوقلو زایی داشته اند.

افزایش تعداد مولدها در گله‌های گوسفندی پس از توقف کشتارها در پی واردات گوشت گوسفندی رخ داده است.

 پیش تر در سال 95 با تشدید مشکلات اقتصادی دامداران و کاهش توان آن‌ها در تامین خوراک 3 میلیون راس مولد راهی کشتارگاه‌ها شدند و زایش و توسعه گله‌ها به کندی انجام می‌شد.

با افزایش واردات گوشت منجمد، گرم و دام زنده به کشور دیگر میش‌ها و بره‌های مولد راهی کشتارگاه نشدند و تعداد آن در گله‌ها افزایش یافت.

WhatsApp Image 2018-11-12 at 11.05.20(1)

پاییز فصل زایش میش‌ها است و امسال هوای مطبوع همراه با توجه بیشتر دامداران به تألیف مناسب دام‌ها شرایط را برای افزایش زایش در گله‌ها فراهم کرده و خبر خوب اینکه تعداد دوقلو زایی به شکل چشمگیری رشد داشته است.

رشد چشمگیر دوقلوزایی در گله‌ها به معنای گوشت بیشتر دام سبک برای عرضه به بازار است.

هر چند؛ کارشناسان معتقدند افزایش تولید گوشت دام سبک داخلی لزوما موجب کاهش قیمت در بازار نخواهد شد چرا که در حال حاضر نیز با افزایش واردات کمبود گوشت قرمز در کشور نداریم و مشکل نه میزان عرضه بلکه در تخلف برخی توزیع کنندگان بازار است.

WhatsApp Image 2018-11-12 at 11.05.20

همچنین کارشناسان نسبت به احتمال انباشت دام داخلی و ادامه رکود حاکم بر بازار آن نگران هستند و اجازه خروج دام در ازای واردت گوشت قرمز را تنها  راهکار مقابله با زیان سنگین پیش روی دامدارن داخلی با افزایش تولید و رکود بازار می‌دانند.