۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

کاهش 60درصدی تولید داروهای دامپزشکی در کشور/ برخی مواد اولیه 600درصد گران شد

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 313839
کاهش 60درصدی تولید داروهای دامپزشکی در کشور/ برخی مواد اولیه 600درصد گران شد

رییس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران گفت: مشکلات مربوط به تامین منابع ارزی و توزیع به موقع آن میزان تولید داروهای دامپزشکی را نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش داده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ حجت‌الله ذبیحی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه 98 درصد داروهای دامپزشکی در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: بی‌برنامگی و بی‌نظمی در وزارت صمت و سازمان‌های تابعه هر روز تولیدکنندگان را با مشکل جدیدی رو به رو می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله این بی‌نظمی‌ها بسته شدن دوره ای سامانه جامع تجارت به بهانه خرابی است که در تامین مواد اولیه و روند تولید اختلال ایجاد می‌کند.

به گفته ذبیحی، آخرین بار به دلیل خرابی این سامانه تامین مواد اولیه تولید داروی دامپزشکی با تاخیر 3 هفته ای رو به رو شد.

وی نتیجه بی‌برنامگی و بی‌نظمی در وزارت صمت و سازمان‌های تابعه را افزایش تقلب و تخلف در تولیدات دانست.

ذبیحی یادآور شد: هر یک از کارخانه‌های تولید داروی دامپزشکی صدها کارمند و کارگر دارند که اختلال در تولید آن‌ها به کاهش نیرو و اخراج تعداد زیادی از آن‌ها منجر می‌شود که نتایج اقتصادی و اجتماعی منفی زیادی به بار می‌آورد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران با بیان اینکه اخیرا 10 ماده اولیه که با نرخ دولتی تامین می‌شد نیز گران شده است، افزود: برخی مواد اولیه که از منابع داخلی مانند پتروشیمی‌ها تامین می‌شد تا 600 درصد رشد قیمت داشته است.

ذبیحی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در دارو و واکسن دامپزشکی نداریم، تاکید کرد: با ادامه مشکلات تولید داروهای دامپزشکی ، کمبود و در پی آن شیوع بیماری‌های دامی و مشترک در کشور اجتناب ناپذیر است.