۰ نفر

شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری محصولات کشاورزی ورود کنند

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴
کد خبر: 313767
شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری محصولات کشاورزی ورود کنند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای فرآوری و تهیه اکسیر برخی محصولات از جمله زرشک و عناب مشکل داریم و نیاز به ورود شرکت های دانش بنیان در این زمینه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در حاشیه بازدید از سایت الگویی کشت خارشتر چاهک موسویه شهرستان قاینات در جمع خبرنگاران افزود: باید راهی پیدا کنیم تا در خصوص بسته بندی و فرآوری عناب و زرشک با کار مشترک، محصولات خراسان جنوبی را به دنیا معرفی کنیم تا جایگاه اصلی خود در دنیا را پیدا کند که امیدواریم شرکت های دانش بنیان این موضوع را دنبال کنند.

وی ادامه داد: وضعیت زعفران در این سالها بهبود یافته است با توجه به بازاریابی های انجام شده، کشورهای مختلف، زعفران ایران را می شناسند و روز به روز تقاضای جهانی افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: 85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما در فرآوری این محصول هنوز مشکل وجود دارد و نیز در بازاریابی و فرآوری عناب و زرشک عقب تر هستیم.

وی با اشاره به سایت الگویی کشت خارشتر گفت: خارشتر گیاه مرتعی است و با توجه به ظرفیت ها و پروتئین خوبی که دارد با یونجه برابری می کند.

حجتی، گیاه خارشتر را سازگار با اقلیم ، طبیعت و کویر خراسان جنوبی دانست و اظهار داشت: در سالهای اخیر همکاران تلاش کردند و این گیاه برای نخستین بار در این استان کشت شد و از این طریق آشنایی لازم با چگونگی کشت خارشتر ایجاد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون با مکانیزمی که طراحی شده این گیاه کشت می شود و با کمترین توقع آبی در انواع خاک رشد می کند، گفت: در برخی مناطق کشت این گیاه خوب است و بر اساس برآورد انجام شده حدود 7 تن خارشتر در هکتار به صورت مکانیزه برداشت می شود.

حجتی یادآور شد: می توان این گیاه را به صورت کنسانتره آماده و در اختیار احشام قرار داد با توجه به محدودیت علوفه ای که در کشور داریم و تجربه ای که در این سالها کسب شده این اقدام می تواند بخشی از نیاز علوفه ای را در این مناطق حل کند.

وی افزود: خداوند هیچ منطقه ای را بدون حکمت نیافریده و علیرغم خشکسالی چندین ساله خراسان جنوبی محصولاتی از جمله گیاهان دارویی، زعفران، زرشک، عناب و سایر هر روز در حال رشد و گسترش است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران قاینات هم در حاشیه این بازدید گفت: برای کشت گیاه دارویی خارشتر، 219 هکتار زمین اختصاص یافته که در حال حاضر پنج هکتار تولید بذر انجام شده است.

سینا سرحدی هدف از اجرای این طرح را تامین علوفه، تولید بذر و عرقیجات دانست و افزود: خارشتر به عنوان یک قابلیت مهم برای کشت و توسعه در استان مطرح است.

وی بیان کرد: خارشتر گیاه چند ساله ریزوم دار( بافت ذخیره ای) با خواص دارویی و مصرف علوفه ای و همچنین تثبیت شن های روان است که رشد زیادی داشته و به سرعت بخش بزرگی از زمین یک ناحیه را می پوشاند.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران اظهار داشت: ریشه این گیاه بسیار عمیق، قوی و گسترده است و همانطور که از ظاهرش پیداست، گیاهی سرسخت و مخصوص رویشگاه های خشک مانند برخی از نواحی مختلف ایران از جمله خراسان جنوبی است و در بیابان ها و مناطق کویری به راحتی می روید.

وی یادآور شد: پراکنش گیاه خارشتر در سطح عرصه های شهرستان قاینات وسیع بوده به طوری که در تمامی عرصه های زراعی و غیر زراعی دیده شده و از آن به عنوان علف هرز یاد می شود.

سرحدی عنوان کرد: عمده رویشگاه های این گیاه در عرصه های طبیعی شهرستان قاینات در مناطق محمدآباد پسکوه، خضری، نیمبلوک و چاهک موسویه است.

وی مساحت این اراضی را 20 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی در این شهرستان برای کشت و توسعه این گیاه نیازمند توجه جدی و برنامه ریزی برای آن هستیم.

فعالیت ‌های اولیه در زمینه گیاه دارویی خارشتر در خراسان جنوبی از سال 94 آغاز شد و کارشناسان جهاد کشاورزی در این مدت توانستند به تکنیک بذر خارشتر برای نخستین بار در کشور دست پیدا کنند.

وزیر جهاد کشاورزی ظهر روز گذشته (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.

وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید کرد که یک هکتار سطح زیرکشت گل رز به روش هیدروپونیک دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در 15 رقم و 10 رنگ کشت می شود.

حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع کشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هکتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر کرد.

بازدید از مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح کشور در شهرستان قاینات، بازدید از کارخانه تروند زعفران، افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شرکت سهامی زراعی خضری از جمله برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی است.

محمود حجتی همچنین امروز ( شنبه) با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از پروژه های پرورش بز سانن و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید می کند.

افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 800 هکتار و بازدید از کارخانه سبزی خشک کنی و تولید عرق های اکسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.

خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و کویری می توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره کرد.