۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

نتایج منفی پیمان‌سپاری ارزی در حال نمایان شدن است/ چالش بزرگ پیش‌روی تامین کالاهای اساسی

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 313613
نتایج منفی پیمان‌سپاری ارزی در حال نمایان شدن است/ چالش بزرگ پیش‌روی تامین کالاهای اساسی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و فعال اقتصادی در حوزه صادرات پسته گفت: نتایج منفی پیمان سپاری ارزی بر صادرات کالاهای غیر نفتی با افزایش قاچاق و کاهش مشتریان در حال نمایان شدن است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدابراهیم علوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین بیان اینکه پیش تر درباره نتایج منفی اصرار دولت به پیمان سپاری ارزی صادرات غیرنفتی هشدار داده بودیم، اظهار کرد: میزان صادرات غیر نفتی کشور سالانه تنها 10 میلیارد دلار است که رقم قابل توجه در برابر صادرات نفت و فرآورده های آن نیست و اصرار بر پیمان سپاری ارزی برای بازگشت ارز با توجه به نتایج منفی آن بر این دسته از کالاها منطقی نیست.

وی ادامه داد: برای بازگشت ارز حاصل صادرات کالاهای غیر نفتی می توان از راهکارهای مناسب تری استفاده کرد ضمن اینکه برخی از تجار این کالاها چاره ای جز بازگشت ارز به کشور ندارند.

علوی با تاکید بر اینکه تجار کالاهای غیر نفتی معمولا بدهکار هستند، افزود: تجار کالاهای غیر نفتی برای پرداخت بدهی خود به تولیدکنندگان ، واسطه یا سردخانه داران و انبارداران چاره ای جز بازگشت ارز به کشور ندارند.

به گفته وی این موضوع در بخش تجارت محصولات کشاورزی بیش از سایر بخش ها صدق می کند.

علوی تاکید کرد: تجار محصولات کشاورزی معمولا به صورت غیر نقدی خرید و پس از فروش کالا پول را پرداخت می کنند.

وی با یادآوری اینکه پیمان سپاری ارزی یک تجربه قدیمی شکست خورده است، گفت: در گذشته نیز یکبار پیمان سپاری ارزی را تجربه کردیم و نتایج حاصل از آن نشان داد نه تنها راهکار مناسبی نیز بلکه می تواند می تواند فساد آور و زیانبار باشد.

علوی افزایش قاچاق و از دست دادن مشتریان خارجی را کمترین نتایج منفی اصرار بر ادامه پیمان سپاری صادرات کالاهای غیر نفتی دانست.

وی با اشاره به تحریم ها و فشار امریکا بر طرف های تجاری ایران، افزود: در روش پیمان سپاری ارزی ثبت مشخصات مشتری و بانکی که تبادلات ارزی با آن صورت می گیرد اجباری است درحالی که مشتریان و بانک ها طرف قرارداد به دلیل ترس از جریمه های سنگین امریکا خواستار پنهان ماندن مشخصات خود هستند.

این فعال اقتصادی ریزش بیشتر مشتریان با ادامه پیمان سپاری ارزی را از نتایج اجتناب ناپذیر این روش برشمرد.

علوی همچنین روی آوردن به قاچاق به جای خروج کالاها از مبادی رسمی را تهدید دیگر حاصل از ادامه یپمان سپاری ارزی در تجارت محصولات کشاورزی دانست که چالش بزرگ پیش روی تامین کالاهای اساسی است.