۰ نفر

خاویار گیاهی کویر را بشناسیم

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۵
کد خبر: 313070
خاویار گیاهی کویر را بشناسیم

‌کینوا معروف به خاویار گیاهی کویر بوده که سرشار از آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه است‌.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا- ‌‌این گیاه که در سرزمین آمریکا کشت می شود در ایران اندکی ناشناخته مانده و در صورت توجه به ظرفیت ها و خواص مهم آن می تواند در کشورمان به یکی از مهترین محصولات گیاهی غذایی مبدل گردد و هم اینک در شهرستان خاش مورد توجه قرار گرفته است‌.

گیاه کینوا در سرزمین ایران که از کمبود شدید منابع آبی رنج می برد؛ فوق العاده دارای اهمیت است.

با کشت و تولید این گیاه به راحتی بهره برداری اقتصادی از آبهای نامتعارف و زمین های شور انجام می شود‌.

دکتر خالد میری رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی ایرانشهر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با تحقیقات مناسب و شناسایی گونه های جدید دارای ارزش غذایی بالا از آب های شور و نامتعارف می‌توان از زمین‌های شور کشور‌ نهایت استفاده را برد، لذا کینوا یکی از این گونه های منحصربفرد گیاهی بوده که می توان به ارزش غذایی آن پی ببریم‌.

خالد میری افزود: این گیاه شبیه غلات بوده و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می‌شود اما در شمار غلات محسوب نمی شود‌.

وی اظهار کرد: گیاه کینوا از خانواده چغندر و اسفناج بوده و به رشد در شرایط سخت شهرت دارد، به همین خاطر از گزینه‌های عالی برای بیابان‌زدایی به شمار می رود‌.

میری ادامه داد: گیاه کینوا در رنگ‌های سفید، کرم، زرد، صورتی، قرمز و طوسی یافت می‌شود، نسبت به برنج قهوه‌ای پروتئین بیشتری دارد و سرشار از منگنز، مس و منیزیم است‌.

وی بیان کرد: طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج سفید می باشد و به ازای هر پیمانه کینوا دو پیمانه آب لازم دارد و آن را در آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: این گیاه دارای خواص ارزشمند غذایی بوده که در شرایط کم آبی شهرستان خاش می تواند جایگزین مناسبی برای برنج باشد و شیوه پخت آن نیز مانند برنج است‌.

معمولا برای خوش طعم‌تر‌ شدن کینوا به آن مقداری روغن‌ زیتون، لیموترش، نارنج، گوجه‌فرنگی و یا فلفل‌دلمه‌ای خرد شده، پودر کاری، ادویه‌جات و سبزیجات معطر اضافه می‌شود‌.

کینوا را همچنین به عنوان یک ماده پروتئینی و حجم‌دهنده در انواع سالادهای گرم و سرد، کوفته، کتلت، سوپ، برگر و ... استفاده می‌کنند‌.

در واقع کینوا را می‌توان جایگزین هر غذایی که با برنج یا عدس تهیه می‌شود، کرد.

حمیدرضا کبدانی با تاکید بر اینکه این گیاه در افرادی که علاقمند به عضله سازی و رژیم گرفتن و گرایش به گیاه خواری دارند جایگاه ویژه ای دارد افزود: این دانه گیاهی سرشار از آهن، اسید فولیک،کلسیم و اسید های آمینه بوده و به خاطر همین ارزش غذایی بالا سازمان جهانی فائو سال 2013 را به نام این گیاه نامگذاری کرده و توسعه کاشت آن نیز در 8 استان کشور مورد توجه قرار گرفته است .

وی اظهار کرد: امید می رود با گسترش کشت این گیاه که به خاویار گیاهی نیز شهرت دارد کشورمان هم در زمره تولید کنندگان و مصرف کنندگان این دانه ارزشمند قرار گیرد‌.

مدیر جهاد کشاورزی خاش بیان کرد: این گیاه ارزش اقتصادی بالایی دارد و با توجه به داشتن مقادیر زیاد آهن، اسید فولیک، کلسیم و اسید های آمینه برای کنترل و پیشگیری بسیاری از بیماریها تاثیرگذار است‌.

کبدانی ادامه داد: گیاه کینوا برای تمامی گروه های خونی مفید بوده و منبعی غنی از آهن، فسفر، ویتامین B‌، اُمگا3، منیزیم، کلسیم و لیزین ( یک اسید آمینه‌ ضروری) است و در متعادل کردن قند خون و کنترل دیابت نقشی ارزشمند ایفا می کند‌.

وی گفت: یکی از مزایای کینوا پیشگیری از سرطان بوده و بر حسب تحقیقات انجام شده در درمان سرطان پروستات نتایج مثبت آن دیده شده است‌.

این مسئول اظهار کرد: از مزایای دیگر کینوا که دارای مواد معدنی، ویتامین، فیبر و انواع دیگر آنتی اکسیدان بوده، فیبر بالای آن است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد‌.

مدیر جهاد کشاورزی خاش تاکید کرد: خوردن کینوا بهتر از خوردن گوشت هایی نظیر گوشت گاو است، زیرا این گوشتها سرشار از چربی اشباع شده است، لذا کینوا و لاغری و کاهش کلسترول با هم رابطه ای تنگاتنگ دارند.