۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

همه تهدیدهای محدویت کشت برنج

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 312913
همه تهدیدهای محدویت کشت برنج

دو سالی است که محدودیت کشت برنج به دو استان گیلان و مازندارن مطرح شده است، اما 5 روز پیش بود که به تصویب هیات وزیران رسید. محدودیتی که به گفته کارشناسان علی رغم تمام منافع آن تهدیدهای را نیز به دنبال دارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ نتایج مثبت محدودیت کشت برنج با توجه کاهش منابع آبی در حوضه‌های آبریز موضوعی است که مورد توافق کارشناسان است، اما همگی آنها متفق و القول هستند که بدون آماده سازی زمینه‌های اجرای آن، می‌تواند آسیب زا باشد.

علی خان محمدی، عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیشترین آسیب محدودیت کشت برنج بدون آماده سازی زمینه‌های آن را متوجه کشاورزان دانست.

وی گفت: در حال حاضر با قیمت مناسبی که برنج در بازار پیدا کرده است کشاورزان بهره خوبی از تولید خود می‌برند و با منع از کشت اولین اتفاق زیان اقتصادی آن‌ها خواهد بود.

خان محمدی ادامه داد: اجبار کشاورزان به عدم کشت برنج درحالی منطقی خواهد بود که محصول جایگزین با همان بهره اقتصادی به آن‌ها معرفی شود.

به گفته وی؛ افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی را از آسیب‌هایی دانست که می‌تواند کشاورزان منع شده از کشت برنج را دچار کنند.

خان محمدی معرفی الگوی کشت مناسب ، آگاهی بخشی به کشاورزان و به کارگیری ابزارهای تشویقی را از مواردی دانست که باید در این امر مورد توجه قرار گیرد.

 این عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزایش واردات و حضور دلالان را از تهدیدهای دیگر ممنوعیت کشت برنج بدون آماده سازی زمینه‌های آن برشمرد و گفت: برنج سال‌هاست قوت غالب مردم کشور ما است و محدودیت در کشت آن به معنی کاهش عرضه داخلی و باز شدن میدان برای وارداتچی‌ها و دلالانی است که از مسیر واردات سودهای کلان می‌برند.

خان محمدی در پایان تاکید کرد: بهتر است در ابتدا به جای ممنوعیت کشت برنج به دنبال استفاده از روش‌های نوین کشت مانند خشکه کاری و استفاده از بذور کم آب بر برای توسعه پایدار تولید باشیم.