۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

واردات گوشت قرمز 15درصد بیش از نیاز کشور/ خروج سرمایه‌های ژنتیکی دام کشور با افزایش قاچاق

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 312305
واردات گوشت قرمز 15درصد بیش از نیاز کشور/ خروج سرمایه‌های ژنتیکی دام کشور با افزایش قاچاق

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به بخشنامه وزارت صمت درباره صدور حواله ارزی تا سقف 2 میلیون یورو برای ثبت سفارش‌های واردات گوشت قرمز، گفت: تسهیل در واردات گوشت قرمز با بخشنامه‌های غیرکارشناسی درحالی است که هم اکنون واردات این کالا 15 درصد بیش از نیاز کشور است و افزایش واردات آن بر کاهش قیمت‌ها موثر نبوده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه واردات گوشت قرمز از سال 95 آغاز و تا امروز روند صعودی داشته است ، افزود: واردات گوشت قرمز به صورت منجمد، تازه و دام زنده انجام می‌شود اما در هیچ یک از این بخش‌ها نه تنها کاهش قیمت نداشته ایم بلکه شاهد افزایش قیمت نیز بوده ایم.

وی ادامه داد: بهتر است وزارت صمت به جای صدور بخشنامه‌های جدید برای تسهیل واردات دلایل افزایش قیمت علی رغم رشد واردات را در شبکه توزیع و افزایش واسطه‌ها بررسی کند.

پوریان با تاکید بر اینکه 90 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز در داخل تولید می‌شود، گفت: حداکثر میزان منطقی واردات 10 درصد است.

وی پیش بینی کرد: میزان واردات گوشت منجمد گوسفندی در سالجاری به 4000 تا 5000 تن برسد، درحالی میزان آن سال گذشته 1500 تن بود.

به گفته پوریان؛ همچنین در حال حاضر روزانه 150 تا 160 تن گوشت گرم گوسفندی از مرزها به داخل کشور سرازیر می‌شود.

وی سرمایه گذاری در بخش تولید و راه اندازی شهرک‌های تعطیل و نیمه تعطیل دامپروری را تنها گزینه مناسب برای حل مشکل بازار گوشت قرمز دانست.

پوریان رکود شدید در بازار گوشت دام داخلی در پی افزایش واردات را مورد اشاره قرار داد و افزود: شدت رکود در بازار گوشت دام داخلی به حدی است که به طور مثال: یک واحد پرواربندی گوسفندی 1500 راسی تنها موفق به فروش 500 راس دام خود می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط برای پرورابندی‌های دام سنگین وخیم تر است و در حال حاضر تعداد زیادی دام سنگین در دامداری‌ها رسوب کرده که با توجه به افزایش هزینه نهاده‌ها و نگهداری هزینه زیادی را به دامداران تحمیل می‌کند.

پوریان با اشاره ادامه ممنوعیت صادرات نسبت به خطر خروج سرمایه‌های ژنتیکی دام کشور با افزایش قاچاق هشدار داد و گفت: گزارش‌های ارسالی به شورا نشان می‌دهد که میزان قاچاق دام با توجه به رکود بازار دام داخلی و رسوب دام‌ها در واحدهای دامپروری جهش داشته و این امر نگرانی از خروج سرمایه‌های ژنتیکی دام کشور را شدت داده است.

وی در پایان با بیان اینکه امسال زایش‌ها در گله‌های دام داخلی افزایش داشته است، اظهار کرد: این به معنی افزایش تولید گوشت قرمز در کشور است، اما متاسفانه به دلیل ممنوعیت صادرات و افزایش واردات، به جای خوشحالی باید نگران بود.