۰ نفر

قاچاق ملکه تهدیدی برای زنبورداری

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 312290
قاچاق ملکه تهدیدی برای زنبورداری

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور قاچاق ملکه را از معضلات صنعت زنبورداری برشمرد و گفت: قاچاق ملکه زنبور اغلب از طریق بار مسافر و بصورت چمدانی یا داخل قوطی کبریت و یا توسط رانندگان ترانزیت انجام می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ناصر تاج آبادی قاچاق ملکه را تهدید بزرگی برای صنعت زنبورداری کشور دانست و افزود: اغلب این ملکه های قاچاق از نژاد اصیل نیستند.

وی اظهار داشت: این ملکه های قاچاق پس از ورود به داخل کشورمان علاوه بر اینکه ممکن است ناقل آفات و بیماری های مختلف باشند، از طرفی به دلیل ناسازگاری با شرایط محیطی ما، تهدیدی برای بروز تغییر صفات در گونه های بومی و اصیل است.

وی ادامه داد: اغلب ملکه های غیربومی و قاچاق در گذر زمان صفات سال اول را ندارند و بر این اساس درصد احتمال پذیرش این ملکه ها در کندوی جدید خیلی کم است و در حدود 50 تا 60 درصد تلفات دارند.

تاج آبادی قاچاق ملکه زنبور را یک پدیده غیر اصولی و فرصتی برای سودجویی دانست و اضافه کرد: سودجویان ملکه های قاچاق را به قیمت 40 تا 50 میلیون ریال به زنبورداران می فروشند.

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: این در حالی است که ملکه های قاچاق، هیچ سودی برای زنبوردار ندارد و بیشتر باعث زیان آنها می شود.

تاج آبادی یکی از طرح های تحقیقاتی در این حوزه را طرح کلان اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل برشمرد و اظهار داشت: این طرح از سال 1377 آغاز شده که برای رسیدن به نژاد برتر هر سال 40 کلنی پدری و 100 کلنی مادری از بهترین ها را انتخاب و در منطقه ایزوله اقدام به تولید ملکه و پرورش آن می کنیم.

وی هدف از این طرح را تولید نسل جدید ملکه با فاکتورهای مدنظر همچون تولید عسل بیشتر، رفتار آرام، کاهش بچه دهی و کاهش رفتار تهاجمی عنوان کرد.

این محقق زنبور عسل افزود: از سال 1395 طرح وارد فاز جدیدی شده و با عنوان یک طرح کلان در نقاط علمی فناوری تعریف شده و در سطح وسیع ملکه تولید می کنیم.

وی گفت: با این طرح، ملکه تولیدی را در اختیار زنبوردار قرار می دهیم و هم کندوهای مادری را در اختیار پرورش دهندگان ملکه که لایه دوم تولید هستند، قرار می دهیم تا خود تکثیرکننده باشند و هم نیاز سایر زنبورداران را تامین کنند چرا که توان هم دولتی محدود واز طرفی نیاز کشور خیلی بیش از این است.

وی ادامه داد: برای تولید ملکه بخش خصوصی را وارد کار کردیم و استقبال خوبی از آن شد و هرسال متقاضیان بیشتر می شوند.

وی بیان داشت: امسال حدود 13 هزار و 700 ملکه تولید شده که خود زنبوردار آن را تکثیر کرده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم از نژاد اصلاح شده به طور کامل استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دلایل اجرای طرح اصلاح نژاد ملکه اشاره کرد و افزود: یکی از صفات بد زنبور ایرانی، بچه دهی زیاد و رفتار تهاجمی است.

وی افزود: بچه دهی زیاد در فصل بهار و تولید ملکه های زیاد در یک کندو موجب خروج تعداد زیادی زنبور کارگر به همراه این ملکه ها از کندو می شود که در نتیجه باعث کاهش جمعیت کندو و در نتیجه مقدار تولید عسل می شود.

*** زنبور حشره ای که به طبیعت وابسته است

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: یکی دیگر از معضلاتی که اکنون زنبورداران با آن درگیر هستند بحث خشکسالی و وجود گرد و غبار هست به طوریکه هر سال با گرم شدن کره زمین و کم آبی زنبورداران خسارات زیادی می بینند.

تاج آبادی افزود: زنبور یک حشره 100 درصد وابسته به طبیعت است و مثل دام های دیگر نمی توانیم به آن خوراک دستی بدهیم .

وی اظهار داشت: با گرم شدن کره زمین و عقب نشینی و خشک شدن طبیعت زنبورها قادر نخواهند بود که شهد کافی را به دست آورده و گرد افشانی انجام دهند.

وی گفت: زنبورها اگر دسترسی لازم به شهد گل ها را در فصل بهار از دست بدهند نمی توانند رشد زیادی داشته و تولید عسل کنند.

تاج آبادی بیان داشت: بر اساس نتایج تحقیقات، حدود 33 درصد غذای انسان به صورت مستقیم وابسته به گرده افشانی زنبور عسل است و برآورد شده اگر زنبور را بخواهیم از طبیعت حذف کنیم چهار تا پنج سال بیشتر طول نمی کشد که حیات در کره زمین دچار مشکل شود.

وی در ادامه به ظرفیت های صنعت زنبورداری اشاره کرد و افزود: زنبورداران از حدود 2 سال گذشته تا کنون شروع به تولید محصولات فرعی همچون ژل رویال از زنبورستان های خود کرده اند که با توجه به سوددهی بالا ، زنبورداران استقبال خوبی از این محصول کرده اند.

وی اظهار داشت: به منظور آشناسازی زنبورداران با نحوه تولید این محصول دوره های آموزشی و ترویجی خوبی در کل کشور برگزار شده که نتیجه آن تولید سه تن ژل رویال در سال گذشته است.

این محقق یادآور شد: ژل رویال ماده ای کرم رنگ هست که از یک غده زنبور کارگر ترشح می شود و این ماده خواص دارویی و بهداشتی زیادی دارد.

وی همچنین به دیگر تولیدات فرعی در این حوزه اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 76 تن گرده گل، 2016 تن موم زنبور عسل و 46 تن بره موم در کشور تولید شده است.

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، تولید ملکه زنبور عسل را یکی دیگر از فعالیت های زنبورداران عنوان و اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون حدود یک میلیون عدد ملکه زنبور عسل توسط مراکز بخش خصوصی و دولتی تولید شده است.

وی گفت: تولید زهر زنبور عسل نیز آغاز و میزان محدودی از آن تولید شده و به دلیل استقبال خریداران کشورهای خارجی، دوره های آموزشی تولید این محصول در بین زنبورداران استان های مختلف آغاز شده است.

گفتنی است سالانه 80 هزار زنبوردار کشور از هشت میلیون کلنی، حدود 88 هزار تن عسل تولید می کنند.