۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

افزایش 2برابری سطح زیر کشت افغان‌ها با قاچاق پیاز زعفران ایران/ تربت حیدریه کانون قاچاق!

۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 309950
افزایش 2برابری سطح زیر کشت افغان‌ها با قاچاق پیاز زعفران ایران/ تربت حیدریه کانون قاچاق!

عضو شورای ملی زعفران از افزایش 2 برابری سطح زیر کشت زعفران در کشور افغانستان در پی رشد قاچاق پیاز این محصول از کشور خبر داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه افغانستان با سرعت درحال توسعه کشت زعفران است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود میزان تولید زعفران این کشور از 4 تن در سال گذشته به 8 تن در سالجاری افزایش پیدا کند.

وی اغماض وزارت جهادکشاورزی، ستاد مبارزه با قاچاق و نیروی انتظامی را دلایل هموار شدن راه قاچاق پیاز زعفران از کشور توسط افغان‌ها دانست.

حسینی شهر تربت حیدریه را کانون قاچاق پیاز زعفران از کشور عنوان کرد و افزود: در کنار جاده‌های شرقی این شهر تعداد زیادی وانت را می‌توان دید که اقدام به فروش آزادانه این محصول با ارزش به افغان‌ها می‌کنند.

وی اضافه کرد: مقصد پیازهای زعفران خریداری شده مشخص است و جاده‌ای که از شهر تربت حیدریه به سوی کشور افغانستان می‌رود به راحتی قابل رصد است و می‌توان کالاهای که در آن جابه جا می‌شود را بازرسی کرد.

این عضو شورای ملی زعفران نسبت به نتایج ادامه بی توجهی به رشد قاچاق پیاز زعفران هشدار داد و گفت: در حال حاضر کشور ژاپن، اتحادیه اروپا و امریکا نیز از توسعه کشت زعفران در افغانستان حمایت می‌کنند و هر اتفاق پیش بینی نشده مانند هجوم یه آفت می‌تواند ما را در میدان رقابت از آن‌ها عقب بیندازد.

حسینی از طرح استراتژیک دولت‌های کشورهای آذربایجان و قزاقستان به توسعه کشت زعفران در همسایگی ما خبر داد که می‌تواند در آینده تهدیدهای جدیدی برای ما در بازارجهانی باشند.