۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

دپوی برنج‌ در انبار بنکداران!

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 306831
دپوی برنج‌ در انبار بنکداران!

دبیراجرایی انجمن واردکنندگان برنج گفت: در پی کاهش واردات برنج و آغاز ممنوعیت از ابتدای مهرماه جاری، دست بخش خصوصی برای حمایت از بازار این کالا در شرایط بحران خالی است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مسیح کشاورز در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سالجاری 935 هزارتن برنج وارد کشور شده است، اظهار کرد: میزان واردات سال گذشته 1 میلیون و 90 هزار تن بود که امسال با کاهش 155 هزار تنی به 935 هزار تن رسیده است.

وی یادآور شد: میزان مصرف در کشور حدود 3 میلیون و 200 هزار تن است که بخشی از آن باید از طریق واردات تامین شود.

کشاورز با تاکید بر اینکه برنج‌های وارداتی توزیع و اکنون در انبار بنکداران است، افزود: در حال حاضر هیچ برنجی در اختیار واردکنندگان نیست و کنترل بازار به دست بنکداران افتاده است.

وی ادامه داد: در صورت عدم کنترل بازار و نظارت بر توزیع کنندگان احتمال تنش در بازار برنج وجود دارد.

کشاورز قیمت مصوب برای هر کیلوگرم برنج وارداتی هندی را حدود 7 هزارتومان و پاکستانی را 7 هزار و 200 تومان عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن هزینه حمل برنج وارداتی نباید گران‌تر از 8 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان برنج با ابزار نگرانی از احتمال بحران در بازار برنج، افزود: هر چند شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخیره استراتژیک برنج برای پشتیبانی در شرایط بحران بازار دارد، اما بخش مهمی از برنج وارداتی اکنون در دست بنکداران است.

کشاورز در پایان توجه بیشتر دستگاه‌های نظارتی بر کنترل قیمت و مبارزه با احتکار را راهکار آرامش بازار برنج در روزهای آینده دانست.