۰ نفر

انتقال واحدهای تولید مرغ تخمگذار به مناطق غیر آلوده

۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶
کد خبر: 306316
انتقال واحدهای تولید مرغ تخمگذار به مناطق غیر آلوده

معاون وزیر جهاد کشاورزی درامر بهبود تولیدات دامی با بیان اینکه 80 درصد واحدهای تولیدی مرغ تخمگذار کشور در مناطق آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استقرار دارد، گفت: انتقال این واحدها به مناطق غیر آلوده ضروری است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی رضایی روز سه شنبه در همایش روزجهانی تخم مرغ که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: اکنون یک آفت بزرگ که باید زودتر حل شود بحث آمایش سرزمین در مورد مرغ های تخمگذار بوده که 80 درصد واحدهای تولیدی در11 استان کشور فعال است.

وی ادامه داد: بیشترین موارد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان ها گزارش شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ساماندهی این بخش نیازمند مشوق ها و ابزار حاکمیتی است که باید ورود پیدا کنیم .

وی گفت: رونق بازارهای صادراتی به عنوان یک ابزار بسیار ارزشمند، می تواند امید بخش برای صادرات و رونق صنعت مرغ تخمگذار باشد.

معاون وزیرجهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون به دنبال رونق تولید در زمینه مرغ تخمگذار در بازار هستیم لیکن می بایست شاخص های بهداشتی آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف تخم مرغ در کشور حدود 190 عدد درسال است، گفت: این سرانه می بایست به 365 عدد در سال برسد.

رضایی اظهار داشت: با وجود تغییرات قیمت، تخم مرغ یکی از ارزانترین و کامل ترین ماده غذایی است که می بایست ترویج شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صنعت مرغ و تخم مرغ یک زنجیره ارزشمند غذایی و اقتصادی است که کشاورزان، بازرگانان، صنعتگران ، صنایع دارویی، متخصصان و کارشناسان و پرسنل بخش، پرورش دهندگان مرغ اجداد، گله های مادر، جوجه کشی ، ناوگان حمل و نقل، واسطه های تامین نهاده ها، کشتارگاه ها، صنایع بسته بندی و صنایع فراوری تخم مرغ، خرده فروشی ها، صندوق های مالی و اعتباری در این مجموعه فعالیت دارند.

وی افزود: سالانه بیش از100 هزار میلیارد تومان ارزش محصولات صنعت مرغ و تخم مرغ کشور است که بزرگترین تولید کنندگان این بخش، غیر دولتی هستند.

رضایی اضافه کرد: یکی دیگر از تولیدات در بخش دامی، تولید شیرخام است که سال گذشته 10میلیون تن تولید داشتیم که از این میزان یک میلیون تن آن صادر شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به برخی برنامه های آتی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: یکی از این برنامه ها ساماندهی مرغان بومی ، رنگی و سیستم پرورش مرغ روستایی است.

وی افزود: درصدد ساماندهی پرورش مرغ بومی در کشور هستیم زیرا سالانه بیش از100 هزار تن تخم مرغ دراین بخش تولید می شود زیرا سیستم خود اتکای روستایی که نزدیک به 50 درصد از غذای خود را از طبیعت به دست می آورد نیازمند مدیریت است .

17 مهرماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.