۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

کاهش 35درصدی میزان تولید میوه زیتون/ ارائه بسته پیشنهادی برای کاهش زیان خروج زیتون از لیست کالاهای اساسی

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
کد خبر: 305535
کاهش 35درصدی میزان تولید میوه زیتون/ ارائه بسته پیشنهادی برای کاهش زیان خروج زیتون از لیست کالاهای اساسی

رییس شورای ملی زیتون ایران از اقدام این شورا برای آماده سازی بسته پیشنهادی برای کاهش نتایج منفی خروج زیتون و روغن زیتون از لیست کالاهای اساسی برخودار از ارز دولتی خبر داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مهدی عباسی در گفت و گو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: این بسته حمایتی به نحوی تهیه و تنظیم مى‌شود که علاوه بر تامین نیاز مصرف کنندگان به قیمت مناسب، از زیان تولیدکنندگان نیز جلوگیری شود.

وی در توضیح دلایل اصرار شورای ملی زیتون برای خروج زیتون و روغن زیتون از گروه کالاهای اساسی علی رغم اهمیت آن در سلامت جامعه، گفت: این موضوع به معنی برخورداری واردات زیتون از ارز 4200 تومانی است که به زیان تولید داخل خواهد بود، ضمن اینکه هیچ ضمانتی برای عدم خروج محصول وارداتی از کشور و عرضه آن به بازار با قیمت مناسب وجود ندارد.

وی همچنین از کاهش 35 درصدی میزان تولید میوه زیتون نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: به همین دلیل تصمیم به کاهش میزان فرآوری برای کنسرو زیتون و افزایش سهم تولید روغن گرفته شده است.

عباسی با بیان اینکه بر همین اساس پیش بینی می‌شود تولید روغن زیتون 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد، اظهار کرد: کارخانه‌های فرآوری نرخ 40 هزارتومان برای خرید هر کیلوگرم روغن زیتون خام را پیشنهاده داده‌اند.

رییس شورای ملی زیتون ایران قیمت خرید هر کیلوگرم میوه زیتون کنسروی از باغداران را 4 هزار تا 6500 تومان عنوان کرد و افزود: قیمت خرید میوه زیتون روغن گیری هنوز مشخص نیست و با آغاز برداشت میوه با هدف روغن گیری قیمت‌های خرید آن‌ها نیز مشخص می‌شود.

عباسی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر علی رغم کاهش تولید میوه زیتون شرایط در سالجاری به نحوی است که کشور نه مازاد تولید دارد و نه نیاز به واردات است.