۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حکم دادگاه لاهه بدون تضمین اجرایی است/ لجاجت و بی‌ثباتی شخصیتی ترامپ پیش بینی را سخت می‌کند

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 304851
حکم دادگاه لاهه بدون تضمین اجرایی است/ لجاجت و بی‌ثباتی شخصیتی ترامپ پیش بینی را سخت می‌کند

در پی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران امروز دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) حکم بر رفع موانع صادرات در موارد انسان دوستانه از جمله محصولات کشاورزی داد. هر چند این حکم به نفع ایران است اما از نظر کارشناسان تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد و با توجه به بی‌ثباتی شخصیت ترامپ پیش بینی نتایج آن بر بخش کشاورزی سخت است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛  پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام یکی از بزرگترین مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و تامین نهاده های اولیه مورد نیاز این بخش،  انتقال پول و مبادلات مالی بود. این مشکل موجب محدودیت صادرات و افزایش چشمگیر هزینه های تولید شده بود، به نحوی که در چند ماه گذشته برخی از محصولات کشاورزی و غذایی از دسترس اقشار کم درآمد خارج شد.

حکم دادگاه لاهه مبنی بر عمل آمریکا بر تعهداتش و رفع هر مانع بر آمده از دستور ۸ می‌۲۰۱۸ برای صادرات آزاد محصولات کشاورزی و صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط به آن می‌تواند بسیاری مشکلاتی که اکنون بخش کشاورزی در تامین مواد اولیه تولید دارد را مرتع و هزینه تولید را به شکل قابل توجه ای کاهش دهد، اتفاقی که نتیجه آن دسترسی تمام اقشار جامعه به محصولات و غذا با هزینه کمتر است.

اما، کارشناسان معتقدند حکم دادگاه لاهه تضمین اجرایی ندارد و برای آمریکا الزام آور نیست.

رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در اینباره به اقتصادآنلاین گفت: درحکم لاهه آمده است که موضوعات مطروحه باید اجرا شود تا دادگاه بر اساس آن رای نهایی را صادر کند در حالی که هیچ تضمینی برای اجرای آن قرار نداده است.

وی تاکید کرد: این شکل از صدور حکم برای آمریکا عملا الزام آور نیست.

نورانی با یادآوری اینکه ریاست کشور آمریکا در دست فردی لجوج با بی ثباتی شخصیتی است، افزود: علاوه  بر الزم آور نبودن اجرای حکم، رفتارهای آقای ترامپ نیز موجب شده پیش بینی آینده بخش کشاورزی دشوار باشد.

به گفته وی؛ برای برنامه ریزی تولید و صادرات بخش کشاورزی برای آینده حکم لاهه کافی نیست و باید عوامل دیگر را نیز در نظر گرفت.

نورانی با انتقاد از رفتار مردم در شرایط کنونی، اظهار کرد: در برخی از موارد تاثیر رفتار غلط مردم بر تنش در بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی بیش از تحریم های آمریکا بوده است و شرایطی را خلق کرده که همسو با خواست دشمن است.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی یادآورشد: هجوم مردم برای خرید اقلام اساسی آب به آسیاب دشمن ریختن و فشار بر اقشار ضعیف است که نتیجه جز ایجاد فقر بیشتر در جامعه ندارد.

نورانی در پایان تاکید کرد: می‌توان با رفتار درست در سطح بین المللی و داخلی و با همیاری مردم ورق را با تمام موانع به نفع کشور برگردانند و شرایط اقتصادی را برای همه بهبود بخشید.