۰ نفر

مدیرکل شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان کرد؛

ذخیره کالاهای اساسی در بهترین وضعیت است/ عملکرد وزارت صنعت تامین کالاهای مورد نیاز مردم را تحت تاثیر قرار داده است

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 300620
ذخیره کالاهای اساسی در بهترین وضعیت است/ عملکرد وزارت صنعت تامین کالاهای مورد نیاز مردم را تحت تاثیر قرار داده است

مدیرکل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: بحث‌های مطرح شده در مورد امکان بروز قحطی صحت ندارد و ذخیره کالاهای اساسی در بهترین وضعیت است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ یزدان سیف در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر ادعاهای مطرح شده درباره احتمال قحطی تا 3 ماه آینده، گفت: تنها در انبارهای شرکت بازرگان دولتی ایران تا 6 ماه ذخیره کالای اساسی وجود دارد، علاوه بر این بخش خصوصی نیز از ذخایر خوبی از کالاهای اساسی برخوردار است و مردم نباید نگرانی داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه در بخش کشاورزی سالانه در کشور 8 میلیارد دلار تولید محصول کشاورزی داریم، ادامه داد: ایران اقتصاد بزرگی دارد و مطرح کردن چنین موضوعاتی درباره تامین کالاهای مورد نیاز مردم غرض ورزی است.

سیف تولید 2 میلیون تن برنج در بدبینانه‌ترین حالت، خودکفایی در تولید گندم، میزان تولید شکر در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در تامین روغن نیز مشکلی نداریم و هم اکنون علاوه بر ذخیره موجود در کارخانه‌ها محموله‌های نیز در کشتی‌هایی در راه ایران یا بنادر آماده تخلیه هستند.

وی با بیان اینکه آمار، افزایش تولید گندم در سالجاری را نشان می‌دهد، افزود: علی رغم کاهش 26 درصدی بارش باران، پیش بینی می‌شود امسال تا پایان برداشت قریب به حدود یک میلیون تن افزایش تولید گندم داشته باشیم.

سیف ادامه داد: تاکنون 9 میلیون و 500هزار تن از کشاورزان گندم تحویل گرفته‌ایم که میزان تحویل گندم هر کشاورز نسبت به سال زراعی گذشته 17 درصد رشد داشته است.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: کشاورزانی که تا روز پنجشنبه بیست و سوم شهریور گندم تحویل داده اند 50 درصد و کشاورزانی که تا اول تیر ماه گندم خود را تحویل داده اند تا پایان امروز 100 درصد مطالبات خود را دریافت خواهند کرد.

سیف اظهار کرد: از مجموع 124 هزار و 640 میلیارد ریال مطالبات کشاورزان 83 هزار و 680 میلیارد ریال آن تامین شده است.

وی میزان پرداخت مطالبات را تاکنون 67 درصد عنوان کرد که بر اساس اقدام‌های در حال انجام، تا پایان هفته به 75 درصد خواهد رسید.

سیف تاکید کرد: درحال انتشار اوراق بهادار هستیم که تا از این طریق 15 هزار میلیارد ریال برای پرداخت بهای گندم تامین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت خرید دانه‌های روغی از کشاورزان نیز گفت: تا کنون 181 هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری شده که رشد 82 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

سیف ارزش دانه‌ها روغنی تحویلی کشاورزان به مراکز خرید را 9 هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد.

وی اظهار کرد: تا امروز در کارخانه‌های روغن کشی 1 میلیون و 400 هزار تن روغن از دانه‌های روغنی تولید شده است که رقم خوبی برای تامین نیاز کشور است.

سیف با بیان اینکه در حوزه شکر مطالبی از سوی تولیدکنندگان به دلیل کاهش تولید نیشکر عنوان شده، افزود: با این حال نگرانی درباره تامین نیاز شکر بازار نداریم و خوشبختانه افزایش قیمت زیادی نیز در این محصول مشاهده نمی‌شود.

وی ذخایر کالاهای اساسی مانند برنج، روغن و شکر در بهترین وضعیت دانست و از بارهای  روغن خریداری شده آماده تخلیه در بنادر خبر داد.

ما را دچار اقتصاد کاریکاتوری نکنید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با انتقاد شدید از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: از وزارت صنعت می‌خواهیم برخورد نابرابری ناموجه و بی‌عدالتی در بخش‌های مختلف را کنار بگذارند. چرا که ایجاد رانت برای یک بخش و نادید گرفتن بخش دیگر ما را گرفتار اقتصاد کاریکاتوری می‌کند.

سیف تاکید کرد: وزارت صمت باید زنجیره تولید را ببیند چرا که این نحوه برخورد موجب آسیب سایر بخش‌هایی می‌شود که از رانت برخودار نیستند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بخش‌های برخودار از رانت نامتعادل کننده اقتصاد شده اند، افزود:  دلیل آن ظرفیت‌های است که مقررات تعیین شده توسط وزرات صمت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

احتکار خانگی هزینه انبارداری دولت را کاهش می‌دهد

سیف درباره نتایج احتکار خانگی بر بازار محصولات اساسی ، گفت: نگرانی در این خصوص نداریم چراکه معتقدیم به سرعت امکان جایگزینی آن وجود دارد، ضمن اینکه بررسی‌های میدانی ما از چند فروشگاه میدان مولوی نشان می‌دهد کمبودی در فروشگاه‌ها نیست که مردم را نگران و وادار به احتکار کند.

وی اظهار کرد: البته در مقطعی عرضه روغن سرخ کردنی با کمی مشکل رو به رو شد که دلیل آن طولانی شدن ترخیص مواد اولیه بود.

سیف با تاکید بر اینکه انبار خانگی محصولات چندان قابل انتقاد نیست، افزود: نگهداری کالا در خانه هزینه انبار داری دولت برای ذخیره محصولات را کمتر می‌کند به همین دلیل نمی‌توان گفت احتکار خانگی مطلقا بد است.

وضعیت تامین کالاهای اساسی در ماه محرم

سیف در بخش پایانی سخنان خود درباره تامین کالاهای اساسی برای هیئت‌های مذهبی و تنظیم بازار در ایام محرم ، گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی به ما؛ 10 هزارتن برنج، 10 هزارتن شکر و 10 هزارتن روغن به مناسبت ایام ماه محرم تدارک دیده ایم. علاوه بر آن به همین میزان واردکنندگانی که ارز دولتی 4200 تومانی دریافت کرده اند، این کالاها را تامین و عرضه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت هر کیلوگرم برنج هندی 1121 عرضه شده در این ایام به صورت عمده را 7000 تومان، برنج تایلندی را 5300 تومان و شکر را 3000 تومان عنوان کرد.

سیف ادامه داد: روغن نیز باید مطابق با آنچه بر روی بسته بندی درج می‌شود عرضه گردد.