۰ نفر

روسای قوا مصوب کردند

برداشت یک‌‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 299361
برداشت یک‌‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال

معاون وزیر کار درباره اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال گفت: این مصوبه فارغ از منابع ۱.۵ میلیارد دلاری اشتغال روستایی و در چارچوب اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه۹۷ برای حفظ و توسعه اشتغال است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،  برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب با اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع چهار موسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف  حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ماه سال 96 آغاز شد.

اما تاکنون نیمی از منابع 1.5میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی یعنی حدود 3 هزار میلیارد تومان در قالب دو مرحله به چهار موسسه عامل پرداخت شده که با تلفیق3هزار میلیارد از منابع داخلی بانک ها در مجموع 6 هزار میلیارد تومان تاکنون برای اشتغالزایی در روستاها، منبع مالی تامین شده است.

قرار است 6 هزار میلیارد تومان دیگر(3 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و 3 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک های عامل) برای اجرای طرح های اشتغالزا در قالب اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی اختصاص یابد.

چندی پیش عیسی منصوری، معاون وزیر کار گفت: رئیس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، دستورهای لازم را برای پرداخت 50 درصد دوم پرداخت تسهیلات روستایی صادر کرده اند اما باید بتوانیم تسهیلات را به شکل اصولی در اختیار رسته های متقاضی دریافت تسهیلات قرار دهیم.در فاز دوم الویت پرداخت تسهیلات با روستاهای کانونی و رسته های خدمات و فرآوری های معدنی است.  در چارچوب قانون و آیین نامه ها به استانها ابلاغ کردیم در مقابل طرح های پیشنهادی انعطاف داشته باشند.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تخصیص50 درصد اول منابع طرح اشتغال زایی، برخی رسته ها از جمله فرآوری مواد معدنی و خدمات نتوانسته اند منابع کافی را جذب کنند، به همین دلیل در حال حاضر، تنها امکان ثبت نام در این رسته ها در سامانه کارا فراهم شده است و بقیه رسته هایی که بیش از ظرفیت خود اعتبار جذب کرده اند بسته شده اند.

وی با تاکید بر ضرورت هدایت منابع به سمت همه رسته های شغلی گفت: تاکنون سهم بخش های گردشگری، صنعت، کشاورزی و سایر موارد از50 درصد نخست طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، به ترتیب 10، 17، 66 و هفت درصد است.

اما یکی دیگر از سیاست های اشتغالزایی دولت اجرای تبصره 18 بودجه 97 است. که چند روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی تشکیل شد، اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال مصوب کرد.

 بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مبلغ مذکور از سه طریق حمایت از واحدهای تولیدی فعال، بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و نیز نوسازی ناوگان حمل و تقل شهری و بین شهری و با تعیین و تامین یارانه مربوط به سود تسهیلات بانکی برای تقویت سرمایه در گردش واحدهای متقاضی، در راستای حفظ و توسعه اشتغال موجود اختصاص خواهد یافت.

*اجرای فاز دوم اشتغال روستایی به زودی

  عیسی منصوری،معاون اشتغال وزارت کار درباره اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال با تصویب نشست شب گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: این مصوبه فارغ از منابع 1.5 میلیارد دلاری اشتغال روستایی و در چارچوب اجرای تبصره 18 قانون بودجه 97 برای حفظ و توسعه اشتغال است.

وی ادامه داد: معادل یک میلیارد دلاری که بر اساس مصوبه دیشب شورای عالی هماهنگی اقتصادی از صندوق توسعه ملی برای اشتغال تخصیص می‌یابد، از محل منابع داخلی بانک‌های عامل نیز همان مقدار برای حفظ و توسعه اشتغال در سال جاری تخصیص پیدا خواهد کرد و سرجمع این دو عدد، در قالب وام به طرح های اشتغالزای روستایی پرداخت می شود.

معاون اشتغال وزارت کار در نشست شورای عالی اشتغال گفت: تاکنون 50 درصد از منابع یک و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اجرای برنامه اشتغال روستایی در اختیار 4 موسسه عامل اجرای این طرح قرار گرفت و خوشبختانه با دستور رئیس جمهور مرحله دوم تامین منابع مالی اجرای این طرح با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا میکند و فاز دوم طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به زودی اجرایی می شود.