۰ نفر

ممنوعیت کشت برنج در ۱۴استان تصمیمی عجولانه بود

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۰
کد خبر: 287064
ممنوعیت کشت برنج در ۱۴استان تصمیمی عجولانه بود

دبیر انجمن برنج ایران گفت: اعلام طرح ممنوعیت کشت برنج در ۱۴ استان ازسوی وزارت جهاد کشاورزی بدون مطالعه و عجولانه بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،‌ جمیل علیزاده شایق افزود: این روزها کمبود آب در کشور فراگیر و حتی برخی مناطق در بحث آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند.
وی همچنین اظهارداشت: مسئولان در چنین شرایطی باید برنامه ریزی های لازم جهت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی اعمال کنند.
دبیر انجمن برنج ایران گفت: طرح ممنوعیت کشت برنج در 14 استان از اساس کار اشتباهی است چرا که نمی توان ممنوعیت کشت را به کشاورزان تحمیل کرد.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ممنوعیت کشت نیاز به قانون دارد، افزود: ناگفته نماند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی متوجه رفتار عجولانه خود شده و این ممنوعیت را به محدودیت تغییر داده اند.
علیزاده شایق تصریح کرد: اعمال محدودیت کشت گیاهان پرآب بر با توجه به کمبود منابع آبی در اقصی نقاط کشور یک کار مثبت و قابل قبولی است.
وی گفت: متاسفانه این بحث نیز در عمل تحقق پیدا نکرده چراکه کشت هایی در سطح کشور همچنان رواج دارد که آب بر تر از برنج هستند.
دبیر انجمن برنج ایران افزود: میزان مصرف آب در زراعت هندوانه، چغندرقند، سبزی، صیفی و ذرت بیش از برنج است.
وی همچنین با بیان اینکه نیاز آبی برنج کمتر از مقدارمصرف فعلی است، گفت: بدون شک با مدیریت بهینه مصرف آب و همینطور استفاده از ارقام با نیاز آبی کم می توان مصرف آب این گیاه را در کشور تقلیل داد.
علیزاده شایق در ادامه با عنوان اینکه ممنوعیت کشت برنج بجزء استان های شمالی بدون مطالعه و کارکارشناسی بوده است، یادآورشد: امکان زراعت برنج در برخی از این مناطق بدون کمترین آسیب و لطمه به منابع آبی زیر زمینی وجود دارد ولی متاسفانه تمامی استان ها در قالب طرح مزبور به یک چشم نگریسته شده است.