۰ نفر

باز هم گرانی در بازار لبنیات/ روزه سکوت ناظران ادامه دارد

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 286785
باز هم گرانی در بازار لبنیات/ روزه سکوت ناظران ادامه دارد

قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیر که نرخ مصوب دارد طی روزها و هفته‌های گذشته با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است، در حالی که دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حتی صنایع لبنی حاضر به پاسخگویی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لبنیاتی‌ها به گفته مسئولان متولی بازار یکی از صنایعی هستند که بیشترین تخلف و افزایش قیمت را نسبت به صنوف دیگر طی سال‌های گذشته مرتکب شده و پرونده‌های بسیاری از آنها در دستگاه‌های نظارتی وجود دارد. اما سالانه چندین بار با تکرار این تخلفات و عدم برخورد از سوی ناظران مواجه هستیم و خبری از اصلاح این رویه نادرست نیست.

چرا که بازار امروز لبنیات نشان می‌دهد همه محصولات لبنی در اکثر برندهای مطرح با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند که این افزایش از حدود ۲۰ روز گذشته به تدریج در بازار اعمال شده است. به عنوان مثال هر عدد بطری شیرکاکائوی کوچک تک نفره از ۱۵۰۰ به ۲۰۰۰ تومان و هر عدد بطری شیر ۱.۵ لیتری پرچرب و کم‌چرب از ۲۷۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان رسیده است.

همچنین دیگر محصولات لبنی نیز از افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده‌اند؛ به عنوان مثال هر ظرف ماست پنج کیلوگرمی پرچرب که اتفاقا مشتری زیادی هم دارد، با رشد ۱۵ درصدی قیمت مواجه شده و از ۹۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. هر عدد پنیر سفید ۴۵۰ گرمی نیز از ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان بسته به نوع آن، افزایش قیمت یافته و به ۴۸۰۰ تا حدود ۵۰۰۰ تومان در برندهای مختلف رسیده است.

خامه نیز افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در بازار را تجربه کرده و کره وارداتی هم از این افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده است که البته پیش از هم کره در بازار گران شده بود، این در حالی است که از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کند.

اما در این آشفته بازار مشخص نیست که دستگاه‌های نظارتی کجا هستند و چرا حاضر به پاسخگویی نمی‌شوند. چراکه علیرضا رستمی - مدیرکل نظارت بر مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - با وجود پیگیری‌هاحاضر نشد که به این ابهامات پاسخ دهد و نهایتا به روابط عمومی ارجاع داد که این بخش هم پاسخگوی این سوالات نشد.