۰ نفر

مهارت‌های مالی برای مدیریت بهتر کسب و کار

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۶
کد خبر: 508788
مهارت‌های مالی برای مدیریت بهتر کسب و کار

بدون تردید عرصه کسب و کار دیگر مانند گذشته نخواهد بود. این امر به معنای ضرورت استفاده ابزارهای تازه و همچنین کسب مهارت های نوین به منظور تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز؛ یکی از حوزه ‌های مهم برای تقویت مهارت‌ ها از سوی کارآفرینان مربوط به حوزه مالی است. بسیاری از برندها در طول یک سال اخیر مشکلات مالی بسیار زیادی را تجربه کرده اند. فقدان پس‎انداز مناسب مالی و مواجهه با مشکلات فراوان در این حوزه برای هر کسب و کاری مسئله‌ آفرین بوده است. 

پیش از شیوع ویروس کرونا رسیدگی به وضعیت مالی کسب و کارها با استفاده از همکاری با یک حسابدار و در قالب حضور در دفتر شرکت صورت می‌ گرفت. امروزه مفهوم دفتر کار معنای اصلی ‌اش را از دست داده است. اغلب کارآفرینان از راه دور مشغول به مدیریت کسب و کارشان هستند. این امر در مورد کارمندان کسب و کارها نیز صحت دارد بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی حوزه مالی و حسابداری کسب و کارمان باشیم. تقویت مهارت های مالی از سوی کارآفرینان شاید در نگاه نخست بسیار دشوار به نظر برسد، اما نتایج مثبتی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت.

وضعیت کرونایی در بازارهای مختلف جهانی تاثیرات بسیار منفی برای کسب و کارها به همراه داشته است. یکی از جلوه های اصلی این امر بحث مالی کسب و کارهاست. بسیاری از برندها دیگر بودجه کافی برای هزینه بر روی حوزه حسابداری و مدیریت مالی را ندارند بنابراین باید کارآفرینان نسبت به تقویت مهارت های مالی برای رسیدگی به وضعیت کسب و کارشان اقدام نمایند. در غیر این صورت شانسی برای ادامه فعالیت در بازار کسب و کار نخواهند داشت. در ادامه برخی از مهارت های اساسی مالی برای دوران پساکرونا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1.    مهارت ایجاد تنوع

دسترسی به داده ها و اطلاعات اساسی در حوزه کسب و کار امر مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای ساماندهی بخش هایی نظیر بازاریابی و روابط عمومی به طور کامل بر اطلاعات دقیق تکیه دارند. مدیران‎عامل کسب و کارها در شرایط بحران مالی باید نسبت به استفاده از اطلاعات حوزه مالی برای برنامه‎ریزی اقدام نماید. این کار به طور معمول از سوی حسابدارها صورت می گیرد بنابراین در ابتدا برای هر کارآفرینی دشوار خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای استفاده از دامنه متنوعی از اطلاعات و داده های کاربردی است. 

بدون شک برخی از داده های مربوط به وضعیت مالی کسب و کار است. این داده ها همیشه از دل گزارش های مالی استخراج می شود. سایر داده های مهم در حوزه مدیری مالی مربوط به وضعیت بازار، رقبا و پیش بینی تغییرات احتمالی است. استفاده از چنین داده هایی باید با تمرکز بر روی موسسه های تهیه داده مختلف صورت گیرد. این امر امکان ایجاد تنوع قابل ملاحظه در دسترسی به داده ها را فراهم خواهد کرد. اگر این امر مورد توجه کارآفرینان قرار نداشته باشد، به سرعت با مشکلاتی در زمینه مدیریت مالی مواجه خواهند شد. 

داده های تعداد محدودی از موسسه های مالی همیشه دقت موردنیاز کارآفرینان را به همراه ندارد بنابراین استفاده از چند منبع متنوع شانس کارآفرینان برای پیش بینی درست وضعیت بازار و مدیریت مناسب را افزایش خواهد داد. با این حساب نخستین مهارت اساسی در حوزه مدیریت مالی مربوط به ایجاد تنوع در منابع در دسترس برند خواهد بود. 

2.    آشنایی با علم اطلاعات

کارآفرینان برای مدیریت حوزه مالی باید آشنایی حداقلی با علم اطلاعات داشته باشند. برخی از مدیران به طور مداوم از اطلاعات پردازش شده دیگران استفاده می کنند. حال اگر آنها نیاز به بررسی داده ها و استخراج اطلاعات به صورت شخصی داشته باشند، مشکلات بسیار زیادی پیش روی آنها قرار خواهد گرفت. همین امر نیاز به بررسی شیوه تبدیل داده های اولیه به اطلاعات کاربردی و مهم را ضروری می سازد. برخی از کسب و کارها نسبت به این نکته هیچ توجهی ندارند بنابراین مشاهده ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی بازار امری طبیعی از سوی چنین کارآفرینانی خواهد بود. 

امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین توسعه زیادی پیدا کرده است. یکی از نکات مهم و اساسی در این میان شرکت در کلاس های آموزشی مجازی به منظور آشنایی با نکات اساسی در حوزه علم اطلاعات است. این امر موجب بهبود توانایی کارآفرینان برای مدیریت مالی بهینه و همچنین گردآوری اطلاعات موردنیازشان بدون اتکا به موسسه های آماری خواهد شد. 

3.    آگاهی از فناوری های جدید

استفاده از فناوری های نوین در عرصه کسب و کار دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از کارآفرینان آشنایی اندکی با تحولات حوزه فناوری دارند. همین امر موجب تاکید برخی از کارآفرینان بر استفاده از فناوری های قدیمی در حوزه کسب و کار می شود. وقتی کارآفرینان به دقت تغییرات عرصه فناوری و کسب و کار را مورد بررسی قرار دهند، شانس بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. یکی از نتایج آگاهی از فناوری های جدید امکان ساده سازی فرآیندهای کاری است. بی‎تردید این امر مدنظر بسیاری از کارآفرینان قرار دارد بنابراین با استفاده از برخی تکنیک های ساده مانند جست وجوی سایت های مربوط به حوزه فناوری و کسب و کار امکان آگاهی از تازه ترین تغییرات فراهم خواهد شد. 

4.    همکاری نزدیک تر با مدیران بخش آمار و اطلاعات

کسب و کارهای بزرگ به طور معمول دارای بخش کاملی برای گردآوری و تحلیل اطلاعات و همچنین تولید آمارهای مهم هستند. این امر برای بسیاری از کسب و کارها دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر مدیران ارشد شرکت در دوران دورکاری امکان ایجاد روابط نزدیک با مدیران بخش آمار و اطلاعات را نداشته باشند، بخش قابل توجهی از تلاش های شان بی فایده باقی خواهد ماند. این امر در مورد وضعیت دوران پساکرونا نیز مصداق دارد. پس از پایان بحران کرونا باید همکاری بسیار نزدیک تری میان برخی از بخش های شرکت مشاهده کنیم. یکی از بخش های مهم در این میان حوزه مدیریت مالی و آمارهای کسب و کار است. اگر رابطه مناسبی در این میان مشاهده نشود، وضعیت برند به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

5.    اعتماد متقابل به اعضای شرکت

اعتماد به اعضای شرکت برای ساماندهی برخی از کارها و پروژه ها دارای اهمیت بالایی است. بسیاری از مدیران ارشد به کارمندان شان برای مدیریت امور اعتماد لازم را ندارند. همین امر موجب تمایل مدیران برای پیگیری وضعیت امور می شود. وقتی کارمندان اعتماد لازم از سوی بخش مدیریت را دریافت نکنند، به طور مداوم کیفیت کاری شان کاهش خواهد یافت. امروزه هر کارمندی نیاز به کسب برخی از اختیارات و آزادی عمل دارد. اگر این امر به طور قابل ملاحظه ای برای کارآفرینان مهم نباشد، مواجهه با کاهش تمایل کارمندان برای همکاری با برند امری طبیعی خواهد بود. 

مدیریت مالی در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. بدون تردید بحران کرونا تاثیر منفی بر روی وضعیت کسب و کارها خواهد داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای کسب آمادگی لازم برای دوران پساکروناست. بدون تردید برخی از مهارت های مالی مورد بحث در این مقاله حتی برای شرایط کنونی نیز کاربرد دارد. نکته جالب اینکه کسب مهارت های موردنظر نیاز به اختصاص زمان و هزینه بالایی نیز ندارد بنابراین بهانه ای برای عدم فعالیت در این راستا پیش روی کارآفرینان نخواهد بود.