۰ نفر

کاسبی با سبزه هفت سین

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 507469
کاسبی با سبزه هفت سین

کم کم بوی عید می آید. هرچند عید امسال مانند سال های گذشته نیست. کرونا امان همه را بریده و امسال خیلی ها را عزادار کرده است؛ اما به هر حال عید نوروز است و در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، کسب وکارهای زیادی همراه با نزدیک شدن عید نوروز رونق می گیرند. کسب وکارهایی که عمرشان فقط محدود به همین دوره است و تا سال بعد دیگر خبری از آن نخواهد بود. یکی از این کسب وکارها فروش اقلام سفره هفت سین از جمله سبزه است. سبزه فروشی سفره هفت سین یکی از پرسودترین کسب و کارهایی است که در روزها و به ویژه ساعت های نزدیک تحویل سال نو، فروش آن هم بیشتر خواهد شد.

فروش سبزه هم در یک مغازه یا فروشگاه انجام می شود و هم به صورت آزاد و روی چرخ و به اصطلاح خودمان همان دست فروشی. مهم این است که چگونه کار کنیم تا بتوانیم به سود آن برسیم. اول از همه شما باید با چگونگی تولید سبزه آشنا شوید. این که از چه زمانی اقدام کنید، چه بذری به کار ببرید، چقدر آب و نور بدهید و چگونه نگهداری کنید. این اطلاعات به راحتی در اینترنت به دست می آید. فقط نکته مهم این است که توصیه می شود حداقل کارتان را از یک هفته به عید شروع کنید. پس باید از حدود سه هفته به عید شروع به تولید سبزه کنید.

سرمایه لازم برای این کار خیلی کم است. بذر گیاه از جمله گندم، ماش، عدس و غیره که کیلویی حداقل 10 هزار تومان است. توصیه می شود تا از مراکز عمده اقدام به خرید کنید تا قیمت آن برای شما کمتر تمام شود. همچنین ظرف های پلاستیکی که قیمت متوسط دو هزار تومان دارند. البته ظرف های سفالی هم هستند. توصیه می کنیم که کمی در انتخاب ظرف تنوع به خرج دهید؛ یعنی از ظرف های پلاستیکی، سفالی ساده و شکل دار با حالت های مختلف و شیشه ای استفاده کنید. سعی کنید که تنوع انتخاب را در سبزه با استفاده از ظرف ها زیاد کنید. تفاوت قیمت در سبزه بیشتر براساس همان ظرفش است. ظرف هرچه زیباتر و محکم تر باشد، با قیمت بیشتری می توانید آن را به فروش برسانید. شما حدودا برای شروع یک میلیون تومان باید هزینه کنید.

اگر به دنبال این هستید که فروشتان زیاد شود، دو نکته را باید در نظر بگیرید:

  اول از همه این که در مکان های پرتردد اقدام به فروش کنید.

  فقط سبزه نفروشید. وسایل خرده ریز دیگر مانند تخم مرغ رنگی، ماهی، سنجد، سماق و غیره هم اگر می توانید بفروشید. هرچه اقلام بیشتر باشد، تنوع هم زیادتر خواهد بود. تنوع زیاد هم فروش بیشتری خواهد داشت.

  اگر به صورت بساطی فعالیت می کنید، مراقب ماموران شهرداری باشید. البته همیشه از طرف شهرداری در نزدیک عید مکان هایی برای دست‌فروشان قرار داده می شود. شما می توانید با اجاره یک غرفه در آن جا (بعضی مکان ها رایگان است) محصولات خود را به فروش برسانید.

برای فروش بیشتر، چند نکته زیر می تواند به شما کمک کند:

  شکل ظرف خیلی مهم است. از اشکال متنوعی برای کاشت سبزه استفاده کنید.

  گاهی خودتان می توانید سبزه ها را به شکل های متفاوتی دربیاورید. البته اگر به این کار تسلطی ندارید، توصیه می کنیم که انجام ندهید.

  سبزه ها را همیشه تازه، کوتاه و مرتب نگه دارید.

  همراه با قیمت بازار پیش بروید. مطمئن باشید که شما رقبای زیادی دارید که برای جلب مشتری، سبزه را با قیمت هزار تومان کمتر اعلام می کنند. اخلاق خوب و عرضه دیگر محصولات می تواند در این راه به شما خیلی کمک رسان باشد.

  از بذر باکیفیت استفاده کنید.

  سبزه را ساده نفروشید؛ یعنی آن ها را با یک روبان به شکل زیبایی ببندید تا زیبایی اش بیشتر شود.

  از ظرف های پلاستیکی با کیفیت پایین استفاده نکنید. برای این که این ظرف شکننده تر است و خیلی سریع آسیب می بیند و باعث بر هم خوردن حالت سبزه ها خواهد شد.

  البته یک راهکار ساده برای فروش بیشتر شما وجود دارد. راهکاری که شاید خیلی از افراد از آن استفاده نکنند یا بیهوده بدانند. با شرکت ها و خانه های اطراف خود قرارداد ببندید. منظور ما قرارداد رسمی و کاغذی نیست. می توانید از آن ها بیعانه بگیرید تا سبزی سفره هفت سین آن ها را تامین کنید. به این صورت هم مشتری بیشتری خواهید داشت و هم این برای خودتان به یک برند در محل تبدیل خواهید شد. فقط این که باید به صورتی اعتماد آن ها را جلب کنید. یک آدرس ثابت مانند مغازه بدهید. اگر هم بیعانه ندادند، می توانید با استراتژی تخفیف، آن ها را ترغیب به خرید از خودتان کنید.

همچنین می توانید برای اهالی محل خود پیک رایگان قرار دهید. به این صورت، مطمئن باشید که این پیک رایگان و آن هم در دوران کرونا که در این اواخر شدیدتر هم شده است، بیشتر از همه مورد توجه خریدارانتان قرار خواهد گرفت.

متاسفانه سبزه چیزی نیست که بتوان به آن ماده ضدعفونی زد یا روی آن ها پلاستیک قرار داد؛ اما حداقل کمتر در معرض دست افراد قرار دهید تا بتوانید از این طریق تاحدودی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

pwLcWj37o8Tq