۰ نفر

هر ۴زالو معادل یک بشکه نفت!

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کد خبر: 492970
هر ۴زالو معادل یک بشکه نفت!

قیمت زالو‌ها و لارو آنها از 7هزار تومان تا 17هزار تومان متغیر است. در بازار جهانی اما قیمت زالو حدود 12دلار به بالاست. ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اگر به‌دنبال شغلی زودبازده هستید، سراغ پرورش زالو نروید! این کار از مشاغلی است که به صبر و مداومت در کار نیازمند است. برای شروع کار باید تعدادی زالو بخرید. حداقل 7‌ماه برای پرورش زالو در آکواریوم زمان نیاز است که برای این مدت باید هزینه آب مصرفی و برق را محاسبه کنید.

  هزینه و چالش‌های راه‌اندازی

هر زالوی مولد می‌تواند به 20زالو برسد و این بسیار سودآور است. زالوها برای اینکه بتوانند به مرحله  تولیدمثل برسند باید حداقل 2سال از زمان تولد آنها گذشته باشد. از آنجا که آلودگی آب باعث از بین رفتن زالوها و تلفات جبران‌ناپذیری می‌شود باید به‌طور مستمر این آب از لحاظ آلودگی چک شود. ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است! زالو مصارف زیادی دارد؛ برای همین در خارج از ایران طرفداران زیادی دارد و می‌توان به‌راحتی آنها را صادر کرد پس نگران اشباع شدن بازار کار این حرفه نباشید. برای تغذیه زالوها باید از خون پستاندار استفاده کرد؛ مراقب باشید حتما باید از خون پستاندار استفاده کنید اگرنه دچار مشکل خواهید شد. این نکته را فراموش نکنید شما فقط درصورتی می‌توانید به خون دسترسی پیدا کنید که مجوز رسمی داشته باشید وگرنه نمی‌توانید از سلامت خون اطمینان حاصل کنید.

  چند مزرعه مشغول کارند؟

از آنجا که بسیاری از این مراکز در خانه و به شکل غیرقانونی راه‌اندازی می‌شود، آمار دقیقی در‌باره تعداد این مزرعه‌ها موجود نیست. اما با ادعای مراکز آموزش می‌توان به فراوانی آن پی برد. مثلا یک گروه کارآفرینی که خود را مشاور رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی در زمینه زالو و آبزیان معرفی و زیرنظر آنها فعالیت می‌کند می‌گوید که بیش از یکصد مزرعه زالوی طبی استریل را در کشور راه‌اندازی کرده است. اما این تنها یک نمونه از این مراکز است. درحالی‌که با جست‌وجویی ساده می‌توان به بسیاری از این مراکز دست پیدا کرد.

  قیمت، مشتری و میزان فروش

برای کسی که تازه وارد این حرفه می‌شود، ضریب سوددهی با توجه به‌احتمالات خطا، هر زالو یک به ۱۲ حساب می‌شود و اگر بتواند به این میزان از سوددهی برسید، منطقی است و اگر به بیشتر از میزان برسید، سود بیشتری نصیب‌تان شده است. اگر سوددهی را همین یک به ۱۲ بگیریم و فرض کنیم دو هزار عدد از این زالوها تلف شده‌اند، حدود ۱۰هزار زالو خواهید داشت که می‌توانید حداقل 70میلیون تومان در بازار بفروشید. از این میزان باید هزینه انرژی و کارگر را کسر کنید. البته این برآورد برای افرادی است که تازه وارد این کار شده‌اند و در سال‌های آتی این سود یک به ۵۰ می‌رسد. برای پرورش زالو شاید بتوان با سرمایه اولیه‌ای کار را آغاز کرد. گرچه می‌توان این کار را با محدودتر از این عدد و در خانه هم شروع کرد، اما استاندارد آن خارج از خانه و در محیط‌های وسیع‌تری است. معمولا برای پرورش زالو با ریسک متوسط، طی2سال به سودآوری خواهید رسید. اگر قرار باشد، 2هزار عدد زالو داشته باشید، به 3نیروی کار نیاز است. قیمت زالو در بازار ایران بسته به نوع زالوی پرورش داده شده متفاوت است. رنج قیمت زالو‌ها و لارو آنها از 7هزار تومان تا 17هزار تومان متغیر است. در بازار جهانی اما قیمت زالو حدود 12دلار به بالاست.

محاسبه درآمد پرورش زالو به این شکل است؛ تکثیر و پرورش  وسیله زالوی مولد و ضریب تکثیر به ازای هر زالوی مولد ۱۵ عدد درنظر گرفته می‌شود. در مدت زمان یک‌سال، چنانچه یک‌هزار عدد زالوی مولد بخرید، 10میلیون تومان باید هزینه کنید که به اضافه‌ هرینه ۲۰ عدد وان پلی‌اتیلن 16میلیون تومان، ۵۰ عدد ظرف پلاستیکی 500هزار تومان، مخزن ذخیره آب ۵۰۰ لیتری یک میلیون و صد هزار تومان، لوازم جانبی3میلیون، آب و برق 2میلیون تومان، آموزش 2میلیون که پس از یک‌سال تعداد ۱۵ هزار زالو به‌دست می‌آید.