۰ نفر

راهنمای راه اندازی یک کسب و کار داغ؛

نان آور شوید!

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 489213
نان آور شوید!

از گذشته های دور نان به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین خوراکی ها در سبد غذایی انسان قرار داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، مردم سراسر جهان هر کدام با شیوه های مختلف و منحصر به فردی که از پیشینیان خود به یادگار دارند به پخت نان می پردازند.  این کالای غذایی ارزشمند و مغذی که به عنوان خوراک پایه به تنهایی یا به همراه دیگر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد هیچ گاه از سبد خرید مردم جهان حذف نشده و همواره مورد نیاز انسان بوده است و به همین سبب پخت و فروش آن به عنوان بازاری غیرقابل انقضا و پرمشتری مورد توجه سرمایه گذاران و افرادی که به فکر راه اندازی کسب و کار شخصی خود بوده اند قرار داشته است. با ما در راهنمای راه اندازی کسب و کار نانوایی همراه باشید تا بدانید برای نانوا شدن باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید.

اولین سوال در مسیر ورود به حرفه نانوایی که باید به آن پاسخ بدهید این است که می خواهید به پخت نان سنتی بپردازید یا ارائه نان های فانتزی را نیز در دستور کار خود دارید. نانوایی سنتی اغلب به ارائه نان های سنگک، بربری و لواش می پردازد اما تولیدی نان فانتزی شامل نان های باگت، همبرگری، برشته، ساندویچی، شیرمال و ... می شود. شما باید با توجه به منطقه ای که در آن می خواهید کار خود را شروع کنید به ذائقه سنجی مشتریان بپردازید و سپس پاسخی هوشمندانه به این سوال اساسی بدهید.

هر چه شلوغ تر بهتر

گام اول در نظر گرفتن مکان مناسب برای راه اندازی نانوایی است. مکانی که می خواهید در آن فعالیت کنید باید از آلودگی، گرد وغبار، بوی نامطبوع و  دیگر موارد آلودگی محفوظ باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که به علت پدیدآمدن صف روبه روی محل فعالیت تان مکانی را انتخاب کنید که برای همسایه ها ایجاد آزار و مزاحمت نکنید ، در ضمن باید شیوه ساخت بنا به گونه ای باشد که سطوح داخلی آن صاف باشد تا بتوان به راحتی آن را تمیز کرد و کف و دیوارها آجری و سیمانی باشد که از نفوذ موش و سایر حیوانات موذی جلوگیری شود. همچنین باید محل‌های مستقلی برای نگهداری آرد و مواد اولیه، بخش‌های مختلف درست کردن خمیر، قفسه‌های مخصوص خنک کردن نان، سرویس‌های بهداشتی و... در آن وجود داشته باشد. برای کسب مجوزهای بهداشتی علاوه بر نکات بالا باید لباس ها و کلاه و دمپایی کارگران بهداشتی باشد.در خصوص میزان نور، تهویه فضا، رنگ دیوارها و ... هم نکاتی وجود دارد که با مراجعه به بخش های مرتبط برای کسب مجوزهای لازم از آن ها مطلع می شوید. حداقل مساحت لازم برای نانوایی سنتی در یک سطح 90 متر است که البته با توجه به ویژگی های مکانی محل فعالیت و امکان نداشتن چنین مساحتی  تبصره پذیر است. در خصوص تولیدی نان فانتزی هم این مساحت باید بین 50 تا 80 متر مربع باشد که بتواند مجوزهای لازم را دریافت کند.

تاییدات لازم را برای شروع کار بگیرید

گام دوم کسب مجوزهای لازم است. به دلیل اهمیت نان در سبد غذایی مردم و ضرر هایی که می تواند نداشتن کیفیت و بهداشت آن به افراد برساند در دادن مجوز به این کسب و کارها سخت گیری هایی صورت می گیرد که باید برای آن آماده باشید. مراحلی که باید برای دریافت مجوز راه اندازی نانوایی سنتی یا تولید نان فانتزی طی کنید قدری متفاوت است. سن بیشتر از 25 سال، داشتن گواهی تندرستی از اداره بهداشت، مرد بودن، داشتن گواهی عدم سوء پیشینه، کارت معافیت یا پایان خدمت، داشتن گواهینامه صلاحیت فنی و شغلی از اتحادیه نانوایان و سکونت در شهر محل کار از شرایطی است که باید برای کسب مجوزهای لازم فراهم آورید. همچنین باید حساب های تان را با شهرداری، بیمه و دارایی صاف کرده باشید و اجاره نامه و جواز کار قبلی تان را به بخش مربوط تحویل دهید و حق عضویت در اتحادیه را بپردازید. در خصوص تولید نان فانتزی هم باید همین مراحل را طی کنید اما قبل از آن باید به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه و فرم تقاضای خودتان را تکمیل کنید. پس از تایید اولیه، باید به شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات پخت نان بروید و ثبت سفارش کنید. سپس تیم کارشناسی اتحادیه مربوط به مکانی که ثبت کرده اید خواهد آمد و از واحد صنعتی بازدید می‌کند و اگر مشکلی نداشته باشد، باقی مراحل طی می‌شود و سهمیه آرد به شما تعلق می‌گیرد.

با چه سرمایه ای می توان شروع کرد؟

هزینه های اولیه لازم برای شروع کسب و کار نانوایی به شیوه و زمینه کاری شما بستگی دارد. این که چه نوع نانی را می خواهید طبخ کنید مشخص می کند که دستگاه نان پزی شما و لوازم جانبی آن چه باشد. برای پخت نان سنتی شما نیاز به لوازمی از قبیل تنور، چنگک، لگن مخصوص آب، مخلوط کن، شن کش، پاروی پهن کردن خمیر ، ترازو، چوب استوانه ای برای درآوردن نان از تنور و ... دارید. در زمینه تولید نان فانتزی هم به دستگاه تنور نانوایی صنعتی، دستگاه پهن کن، دستگاه چانه گیر، دستگاه خمیر زن، فر طبقه ای و گردان، رول کن خمیر، ویترین، ترازو، فن خنک کننده و ... نیاز دارید. در خصوص مواد اولیه مورد نیاز هم باید بگوییم این کسب و کار به خصوص در زمینه سنتی به جز آرد که از طریق سهمیه دولتی یا سهمیه آزاد قابل تهیه است به ماده اولیه دیگری وابسته نیست. البته در زمینه نان فانتزی با توجه به تنوع کاری به مواد اولیه دیگری همچون شیر، پنیر، سبزی، شکر و ... نیاز است.

هزینه راه اندازی انواع نانوایی ها

 موضوع دیگری نیز که باید در فهرست هزینه ها برای آن فکری بکنید هزینه رهن یا اجاره مکانی است که می خواهید در آن فعالیت کنید که البته با توجه به مساحت نه چندان زیاد و نیاز نداشتن به طراحی داخلی و دکور نسبت به دیگر مشاغل هزینه کمتری را برای شما خواهد داشت. به صورت کلی می توان گفت برای راه اندازی نانوایی سنتی به سرمایه ای بین 30 تا 50 میلیون تومان و برای راه اندازی تولیدی نان فانتزی نیمه صنعتی به  سرمایه ای بین 60 تا 90 میلیون تومان نیاز دارید.

 در پایان به این نکات توجه کنید که هر قدر در انتخاب موقعیت مکانی خود بیشتر دقت کنید تا در محلی پررفت و آمد و شلوغ، کار خود را آغاز کنید تعداد مشتریان  بیشتری خواهید داشت. البته  هر چه کیفیت، مشتری مداری و انصاف را  بیشتر سرلوحه کار خود قرار دهید موفق تر خواهید شد و به سود بالاتری دست خواهید یافت.